Başta savaş olmak üzere çeşitli siyasi, ekonomik ve sosyal sebeplerle, milyonlarca insanın ülkelerinden ayrıldıkları, kendilerine yabancı ülkelerde göçmen ve sığınmacı olarak yaşadıkları bilinmektedir. Dünya nüfusunun yaklaşık %15’ini oluşturan (WHO) engelli bireylerin de bu göçlerden etkilenmeleri kaçınılmazdır. Diğer tüm göçmen ve sığınmacılar gibi yaşadıkları ülkenin dilini öğrenmek engelli bireyler için de oldukça önemlidir. Olağan koşullarda dahi öğrenme süreçleri özel tedbirler gerektirmekte olan engelli bireylerin olağandışı koşullarda yeni bir dili öğrenmekle ilgili ciddi sorunlarla karşılaşabilmeleri olasıdır. Bu çalışmada engel türlerinden zihin engeli ve otizm spektrum bozukluğu olan öğrenciler ele alınmış Türkiye’de yapılan yabancı dil olarak Türkçe öğretimi çalışmalarına yönelik genel bir görünüm elde etmek amaçlamıştır. Nitel araştırma deseninin benimsendiği araştırmada veriler doküman analizi ile elde edilmiştir. Araştırmanın nesnelerini 2010-2020 yılları arasında yayımlanan Türkçe tez ve makaleler oluşturmaktadır. Yapılan taramalar sonucunda zihin engelli bireylere yabancı dil öğretimine yönelik sınırlı sayıda çalışmaya ulaşılırken, yabancı dil olarak Türkçe öğretimine yönelik bir çalışmaya ulaşılamamıştır. Otizm spektrum bozukluğu(OSB) olan bireylere yönelik ise biri yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, diğerleri yabancı dil öğretimi içerikli üç çalışmaya ulaşılmıştır.
Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Zihinsel Engelli Öğrenciler Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrenciler
It is known that millions of people have left their countries for various political, economic and social reasons, especially war, and lived in foreign countries as immigrants and asylum seekers. It is inevitable that disabled individuals, who constitute approximately 15% of the world population (WHO), will also be affected by these migrations. Like all other immigrants and asylum seekers, learning the language of the country they lıve in is also crucial for disabled individuals. Their learning process requires special measures even under normal conditions. They are likely to face serious problems in learning a new language under extraordinary conditions. In this study, students with mental disabilities and autism spectrum disorders were evaluated and an overall view of teaching them Turkish as a foreign language was presented. Qualitative research design was applied in the research and the data were obtained by document analysis. The objects of the research are Turkish theses and articles published between 2010 and 2020. As a result of the review, while a limited number of studies were found on teaching foreign languages to mentally disabled individuals, no study was found on teaching Turkish as a foreign language. For individuals with autism spectrum disorder (ASD), three studies, one on teaching Turkish as a foreign language, and the others on teaching foreign language, were reached
Teaching Turkish As A Foreign Language Students With Mental Disabilities Students With Autism Spectrum Disorders
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 1 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030