Research Article
BibTex RIS Cite

UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE GÖREV ALAN ÖĞRETİM ELEMANLARININ PERFORMANSLARINI ARTTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ VE ÖNERİLER

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 134 - 165, 31.12.2021
https://doi.org/10.32570/ijofe.1012742

Abstract

Modern dünyada sürekli kendini yenileme isteği bireyler için ihtiyaç haline gelirken yetişkin eğitiminde büyük role sahip üniversiteler bu ihtiyaca cevap verebilmek adına, zaman ve mekan esnekliği tanıyan uzaktan eğitim çalışmalarına hız kazandırmıştır. Bu araştırmanın amacı uzaktan eğitim kalitesinin arttırılmasında büyük öneme sahip öğretim elemanlarının deneyimlerinden faydalanarak öğretim elemanlarının performanslarını arttırmaya yönelik görüş ve öneriler sunmaktır. Bu amaç kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmış ve 7 öğretim elemanı ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. İçerik analizleri sonucu öğretim elemanlarının performanslarını arttırmaya yönelik görüş ve önerilerde bulunulmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre uzaktan eğitim sürecinde yaşanılan altyapı ve teknik sorunlar, çeşitli nedenlerle derslere katılımın az olması, ve öğrencilerin etkileşime geçme konusunda isteksiz davranmaları ders işleme sürecini olumsuz etkilemektedir. Öğretim elemanlarının ders yükünün fazla olması, ders materyali hazırlama, dijital ortamda gerçekleştirilen ölçme değerlendirme sınavlarının objektifliği, uygulamalı dersler uzaktan eğitim sürecinde yaşanılan diğer problemler arasındadır. Ayrıca, araştırmada öğretim elemanlarının uzaktan eğitim sürecinde ödevlendirme yöntemine başvurdukları, ödevlendirme yöntemini sadece değerlendirme amaçlı değil öğrenciler arası iletişimi kuvvetlendirmek adına da kullandıkları, iletişimsel mesafeye dikkat ettikleri ve bu mesafeyi azaltmaya çalıştıkları dikkat çekmiştir. Bulgular ışığında öğretim elemanlarına uzaktan eğitim yönetim sistemleri, pedogoji, androgoji ve dijital yeterlilikler konusunda hizmet içi eğitimler verilmesi, öğretim elemanlarının profesyonel materyal hazırlayabilmeleri için tasarımcı bir ekip oluşturulması, üniversitelerde uzaktan eğitim sürecinde teknolojik araç gereç ihtiyacı sağlanması ya da donanımsal olarak iyileştirilmesi şeklinde önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Akdemir, A. B., & Kılıç, A. (2020) Yükseköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitim uygulamalarına bakışının belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 685-712.
  • Akın, G. (2014). Andragoji kavramı ve andragoji ile pedagoji arasındaki fark. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(1), 279-300.
  • Altınpulluk, H. (2021). Türkiye’deki öğretim üyelerinin covid-19 küresel salgın sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 53-89.
  • Arat, T. & Bakan, Ö . (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları . Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi , 14 (1-2) , 363-374
  • Arefi, M. (2021). Covid-19 and remote teaching. Academia Letters, Article 476.
  • Balıkçıoğlu, N., Öz, D. Ç., ve Işın, N. N. (2019) Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerindeki memnuniyet araştırması: Aşık Veysel Meslek Yüksekokulu örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 462-473.
  • Bilgiç, H. G. & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2 (1), 24-40.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A. & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal Of Distance Education, 15(1), İ-Vi.
  • Bullen, M. (1995). Andragogy and university distance education. In seventeenth conference of the International council for Distance Education. Birmingham, UK.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem: Ankara
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Canpolat, U., & Canpolat, Z. N.(2020). Uzaktan eğitim bağlamında e-hazır olma kavramının irdelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 79-91.
  • Chaves, M. G. F. (2021). Remote learning readiness and challenges: perceptions and experiences among tertiary state university management students. Recoletos Multidisciplinary Research Journal, 9(1), 79-89.
  • Daniel, J. (2020). Education And The Covıd-19 Pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • Darden, DC (2014). Relevance of the Knowles Theory in Distance Education. Creative Education, 5, 809-812
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (39).
  • Duman, S. N.(2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Eken, Ö., Tosun, N., & Tuzcu Eken, D. (2020). Covid-19 salgını ile acil ve zorunlu uzaktan eğitime geçiş: Genel Bir Değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128.
  • Erdem Aydın, İ., Kaya, S., İşkol, S., ve İşcan, A. (2019). Anadolu üniversitesi uzaktan eğitim bölümünde yayınlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin içerik analizi. Journal Of Higher Education & Science/Yüksekögretim Ve Bilim Dergisi, 9(3).
  • Erzen, E., & Ceylan, M. Covid-19 (2020). Salgını ve uzaktan eğitim: uygulamadaki sorunlar. EKEV Akademi Dergisi Ekev Akademi Dergisi, 84, 229-248.
  • Gök, B., & Kılıç Çakmak, E . (2020). Uzaktan eğitimde ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim algısı . Kastamonu Eğitim Dergisi , 28 (5) , 1915-1931.
  • Gökçe, A. T. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 1-12.
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E., & Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1).
  • İşman, A. (2008). Uzaktan Eğitim, Ankara : Pegem Akademi.
  • Kaçan, A., & Gelen, İ. (2020). Türkiye’deki uzaktan eğitim programlarına bir bakış. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 1-21.
  • Kocatürk Kapucu, N. & Uşun, S. (2020). Üniversitelerde ortak zorunlu derslerin öğretiminde uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 8-27.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Pegem A Yayıncılık, Ankara
  • Kaya, M., Çitil Akyol, C. Özbek, R., & Pepeler, E. (2017). Lisansüstü eğitim programlarında uzaktan eğitim uygulamasına yönelik eğitim bilimleri bölümü akademisyenlerinin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64-Ek Sayı), 1616-1627.
  • Kuloğlu, M. E. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik başarıları, başarı motivasyonları ve can sıkıntıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 3(1), 48-60.
  • Moorhouse, B. L., & Kohnke, L. (2021). Thriving or surviving emergency remote teaching necessitated by COVID-19: university teachers’ perspectives. The Asia-Pacific Education Researcher, 30(3), 279-287.
  • Kaya Osmanbaşoğlu, G. (2020). Bir eşitsizlik turnusolu olarak uzaktan eğitim süreci. İnsan & Toplum, 10(4), 569 - 573. Owens, J., Hardcastle, L. A., & Richardson, B. (2009). Learning from a distance: the experience of remote students. International Journal of E-Learning & Distance Education/Revue internationale du e-learning et la formation à distance, 23(3), 53-74.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 376-394.
  • Özgöl, M., Sarikaya, İ. & Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, (2), 294-304.
  • Rasheed, F. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. Aace Journal, 15(3), 315-338.
  • Saleh, S. E. (2020). Remote teaching for higher education: opportunities and challenges. First International Conference “virtual”, Issue 6, https://dspace.zu.edu.ly/bitstream/handle/1/864/9%20Remote%20Teaching%20for%20Higher%20Education%20Opportunities%20and%20Challenges.pdf? sequence=1&isAllowed=y. Adresinden edinilmiştir
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Solak, H. İ., Ütebay, G., & Yalçın, B. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin basılı ve dijital ortamdaki sınav başarılarının karşılaştırılması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 41-52.
  • Şeren, N., Tut, E., & Kesten, A. (2020). Korona virüs sürecinde uzaktan eğitim: Temel eğitim bölümü öğretim elemanlarının görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 4507-4524.
  • Topu, F. B., Baydaş, Ö., Demirel, T., & Karaman, S. (2011). Yüz yüze öğretimden uzaktan öğretime geçişte öğretim elemanlarinin rol değişimleri. In International Educational Technology Conference (IETC) (pp. 25-27).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zan, N., & Zan, B. U. (2020). Koronavirüsile acil durumda eğitim: Türkiye’nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan edebiyat fakültesi öğrencilerine genel bakış. Electronic Turkish Studies, 15(4).
Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 134 - 165, 31.12.2021
https://doi.org/10.32570/ijofe.1012742

Abstract

References

  • Akdemir, A. B., & Kılıç, A. (2020) Yükseköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitim uygulamalarına bakışının belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 685-712.
  • Akın, G. (2014). Andragoji kavramı ve andragoji ile pedagoji arasındaki fark. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 47(1), 279-300.
  • Altınpulluk, H. (2021). Türkiye’deki öğretim üyelerinin covid-19 küresel salgın sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 53-89.
  • Arat, T. & Bakan, Ö . (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları . Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi , 14 (1-2) , 363-374
  • Arefi, M. (2021). Covid-19 and remote teaching. Academia Letters, Article 476.
  • Balıkçıoğlu, N., Öz, D. Ç., ve Işın, N. N. (2019) Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerindeki memnuniyet araştırması: Aşık Veysel Meslek Yüksekokulu örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 462-473.
  • Bilgiç, H. G. & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2 (1), 24-40.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A. & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal Of Distance Education, 15(1), İ-Vi.
  • Bullen, M. (1995). Andragogy and university distance education. In seventeenth conference of the International council for Distance Education. Birmingham, UK.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem: Ankara
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Canpolat, U., & Canpolat, Z. N.(2020). Uzaktan eğitim bağlamında e-hazır olma kavramının irdelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 79-91.
  • Chaves, M. G. F. (2021). Remote learning readiness and challenges: perceptions and experiences among tertiary state university management students. Recoletos Multidisciplinary Research Journal, 9(1), 79-89.
  • Daniel, J. (2020). Education And The Covıd-19 Pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • Darden, DC (2014). Relevance of the Knowles Theory in Distance Education. Creative Education, 5, 809-812
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (39).
  • Duman, S. N.(2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Eken, Ö., Tosun, N., & Tuzcu Eken, D. (2020). Covid-19 salgını ile acil ve zorunlu uzaktan eğitime geçiş: Genel Bir Değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128.
  • Erdem Aydın, İ., Kaya, S., İşkol, S., ve İşcan, A. (2019). Anadolu üniversitesi uzaktan eğitim bölümünde yayınlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin içerik analizi. Journal Of Higher Education & Science/Yüksekögretim Ve Bilim Dergisi, 9(3).
  • Erzen, E., & Ceylan, M. Covid-19 (2020). Salgını ve uzaktan eğitim: uygulamadaki sorunlar. EKEV Akademi Dergisi Ekev Akademi Dergisi, 84, 229-248.
  • Gök, B., & Kılıç Çakmak, E . (2020). Uzaktan eğitimde ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim algısı . Kastamonu Eğitim Dergisi , 28 (5) , 1915-1931.
  • Gökçe, A. T. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 1-12.
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E., & Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1).
  • İşman, A. (2008). Uzaktan Eğitim, Ankara : Pegem Akademi.
  • Kaçan, A., & Gelen, İ. (2020). Türkiye’deki uzaktan eğitim programlarına bir bakış. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 1-21.
  • Kocatürk Kapucu, N. & Uşun, S. (2020). Üniversitelerde ortak zorunlu derslerin öğretiminde uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 8-27.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Pegem A Yayıncılık, Ankara
  • Kaya, M., Çitil Akyol, C. Özbek, R., & Pepeler, E. (2017). Lisansüstü eğitim programlarında uzaktan eğitim uygulamasına yönelik eğitim bilimleri bölümü akademisyenlerinin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64-Ek Sayı), 1616-1627.
  • Kuloğlu, M. E. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik başarıları, başarı motivasyonları ve can sıkıntıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 3(1), 48-60.
  • Moorhouse, B. L., & Kohnke, L. (2021). Thriving or surviving emergency remote teaching necessitated by COVID-19: university teachers’ perspectives. The Asia-Pacific Education Researcher, 30(3), 279-287.
  • Kaya Osmanbaşoğlu, G. (2020). Bir eşitsizlik turnusolu olarak uzaktan eğitim süreci. İnsan & Toplum, 10(4), 569 - 573. Owens, J., Hardcastle, L. A., & Richardson, B. (2009). Learning from a distance: the experience of remote students. International Journal of E-Learning & Distance Education/Revue internationale du e-learning et la formation à distance, 23(3), 53-74.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 376-394.
  • Özgöl, M., Sarikaya, İ. & Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, (2), 294-304.
  • Rasheed, F. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. Aace Journal, 15(3), 315-338.
  • Saleh, S. E. (2020). Remote teaching for higher education: opportunities and challenges. First International Conference “virtual”, Issue 6, https://dspace.zu.edu.ly/bitstream/handle/1/864/9%20Remote%20Teaching%20for%20Higher%20Education%20Opportunities%20and%20Challenges.pdf? sequence=1&isAllowed=y. Adresinden edinilmiştir
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Solak, H. İ., Ütebay, G., & Yalçın, B. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin basılı ve dijital ortamdaki sınav başarılarının karşılaştırılması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 41-52.
  • Şeren, N., Tut, E., & Kesten, A. (2020). Korona virüs sürecinde uzaktan eğitim: Temel eğitim bölümü öğretim elemanlarının görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 4507-4524.
  • Topu, F. B., Baydaş, Ö., Demirel, T., & Karaman, S. (2011). Yüz yüze öğretimden uzaktan öğretime geçişte öğretim elemanlarinin rol değişimleri. In International Educational Technology Conference (IETC) (pp. 25-27).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zan, N., & Zan, B. U. (2020). Koronavirüsile acil durumda eğitim: Türkiye’nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan edebiyat fakültesi öğrencilerine genel bakış. Electronic Turkish Studies, 15(4).
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Recep Çakır 0000-0002-2641-5007

Emine Akıncan 0000-0003-0234-8329

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Çakır, R., & Akıncan, E. (2021). UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE GÖREV ALAN ÖĞRETİM ELEMANLARININ PERFORMANSLARINI ARTTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ VE ÖNERİLER. International Journal of Field Education, 7(2), 134-165. https://doi.org/10.32570/ijofe.1012742

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030