Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Mobil Anlık Mesajlaşma Servisi Kullanımının Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi: WhatsApp Örneği

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 166 - 179, 31.12.2021
https://doi.org/10.32570/ijofe.1034582

Abstract

Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde kısa mesaj servislerini kullanmaya yönelik kabullerinin WhatsApp örneği ile Teknoloji Kabul Modeli çerçevesinde incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modelinde gerçekleştirilmiş olup, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının eğitim amaçlı WhatsApp kullanımı Teknoloji Kabul Modeli çerçevesinde oluşturulan açık uçlu görüşme formu ile 30 öğretmen adayından toplanan verilerden edilen bulgularla değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında toplanan veriler betimsel ve içerik analizi yoluyla yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgular incelendiğinde sosyal bilgiler öğretmen adaylarının WhatsApp uygulamasını en çok derslerle ilgili paylaşım, sohbet, fotoğraf paylaşımı, video paylaşımı, sesli görüşme, görüntülü görüşme, durum paylaşımı-kişileri takip etme amacıyla kullandığı, eğitim amaçlı ise derslerle ilgili bilgi/duyuru paylaşımı, ödev paylaşımı, işbirliği, fikir alışverişi yapma ve iletişim kurmak amacıyla kullandığı görülmektedir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitim amacıyla kullanımlarına ilişkin kullanışlılık algısına yönelik bulgular incelendiğinde öğretmen adaylarının en çok bilgi paylaşımı, derslere ilişkin gelişmelerle ilgili haber alışverişi, zaman kazandırması, iletişimi ve işbirliğini artırması ve grup bilinci oluşturması, fikir alışverişi açısından kullanışlı buldukları, ekonomiklik, yaygınlık, işlevsellik ve performans açısından whatsapp uygulamasının tercih sebebi olduğu ve ileriki mesleki yaşamlarında WhatsApp uygulamasını eğitim amacıyla öğretmen-öğrenci etkileşimi, öğretmen-veli etkileşimi, öğrenci-öğrenci etkileşimini kurmak amacıyla kullanacaklarını belirtmişlerdir

References

  • Adomi, E. E., & Solomon-Uwakwe, B. (2019). Work related Whatsapp groups as knowledge sharing platforms among Librarians in Selected Federal Universities in Nigeria. Online Submission, 1, 11-19.
  • Ahad, A. D. & Md Ariff Lim, S. (2014). Convenience or nuisance?: The ‘Whatsapp’dilemma. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 155, 189-196.
  • Al-Maroof, R. A., Arpaci, I., Al-Emran, M., Salloum, S. A., & Shaalan, K. (2021). Examining the Acceptance of WhatsApp Stickers Through Machine Learning Algorithms. In Recent Advances in Intelligent Systems and Smart Applications (pp. 209-221). Springer, Cham.
  • Amry, A. B. (2014). The impact of Whatsapp mobile social learning on the achievement and attitudes of female students compared with face to face learning in the classroom. European Scientific Journal,10 (22), 1857- 7431.
  • Attewell, J. (2005). Mobile technologies and learning. London: Learning and Skills Development Agency, 2(4), 44-75.
  • Balcı, A., ve Tezel Şahin, F. T. (2018). Öğretmen-Aile İletişiminde Whatsapp Uygulamasının Kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 749-776.
  • Blabst, N., & Diefenbach, S. (2017, July). Whatsapp and Wellbeing: A study on Whatsapp usage, communication quality and stress. In Proceedings of the 31st British Computer Society Human Computer Interaction Conference (p. 85). BCS Learning & Development Ltd..
  • Bouhnik, D & Deshen, M. (2014). Whatsapp goes to school: Mobile instant messaging between teachers and students. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 217-231.
  • Chang, C. C., Yan, C. F. & Tseng, J. S. (2012). Perceived convenience in an extended technology acceptance model: Mobile technology and English learning for college students. Australasian Journal of Educational Technology, 28(5), 809-826.
  • Chan, T. J., Yong, W. K., & Harmizi, A. (2020). Usage of WhatsApp and interpersonal communication skills among private university students. Journal of Arts & Social Sciences, 3(2), 15-25.
  • Coleman, E., & O’Connor, E. (2019). The role of WhatsApp® in medical education; a scoping review and instructional design model. BMC medical education, 19(1), 1-13.
  • Çağlak, U. (2019). Whatsapp, Whatsapp grupları ve Kullanım Alışkanlıkları: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Journal of International Social Research, 12(66), 1307-9581.
  • Çakir, H. (2011). Mobil Öğrenmeye İlişkin Bir Yazılım Geliştirme ve Değerlendirme. Cukurova University Faculty of Education Journal, 40(2).
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim online, 2(2), 28-34.
  • Davis, F. D. (1985). A technology acceptance model for empirically testing new end-user information systems: Theory and results (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
  • Davis, F. D. & Venkatesh, V. (1996). A critical assessment of potential measurement biases in the technology acceptance model: three experiments. International journal of human-computer studies, 45(1), 19-45.
  • Demir, K., & Akpınar, E. (2016). Mobil öğrenmeye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 59-79.
  • El-Hussein, M. O. M. & Cronje, J. C. (2010). Defining mobile learning in the higher education Landscape. Educational Technology & Society, 13 (3), 12–21
  • Gasaymeh, A. M. M. (2017). University students use of Whatsapp and their perceptions regarding its possible integration into their education. Global Journal of Computer Science and Technology. 17(1), 0975-4172.
  • Gon, S. & Rawekar, A. (2017). Effectivity of e-learning through Whatsapp as a teaching learning tool. MVP Journal of Medical Science, 4(1), 19-25
  • Gücüyeter, B. ve İskender, M. E. Yabancı dil olarak Türkçe yazma öğretiminde anlık mesajlaşma programlarının kullanımı: Whatsapp uygulaması örneği. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 571-590.
  • Hamad, M. M. (2017). Using WhatsApp to Enhance Students' Learning of English Language" Experience to Share". Higher Education Studies, 7(4), 74-87.
  • Maden, A. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının mobil iletişim alışkanlıkları: Whatsapp örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1797-1811.
  • Madge, C., Breines, M. R., Dalu, M. T. B., Gunter, A., Mittelmeier, J., Prinsloo, P., & Raghuram, P. (2019). WhatsApp use among African international distance education (IDE) students: transferring, translating and transforming educational experiences. Learning, Media and Technology, 44(3), 267-282.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Motiwalla, L. F. (2007). Mobile learning: A framework and evaluation. Computers & Education, 49(3), 581-596.
  • Ocak, H. (2019). Okul Whatsapp grupları: Ebeveynlerin anlık grup mesajlaşma deneyimleri üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, 9(5), 1-6.
  • Rosenberg, H. & Asterhan, C. S. (2018). “Whatsapp, Teacher?”-Student perspectives on teacher-student Whatsapp interactions in secondary schools. Journal of Information Technology Education: Research, 17, 205-226.
  • Roy, H. & Ray, K. (2019). “Whatsapp”-A supplemantary teaching method in anatomy for first year medical students and students reflection on it. International Journal of Scientific Research, 8(7). 2277 – 8179
  • Saran, M., Seferoğlu, G. ve Çağıltay, K. (2009). Mobile assisted language learning: English pronunciation at learners’ fingertips. Eurasian Journal of Educational Research,34, 97-114
  • Sayan, H. (2016). Affecting higher students learning activity by using Whatsapp. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 4(3), 88-93.
  • Sharma, S. K., Joshi, A., & Sharma, H. (2016). A multi-analytical approach to predict the Facebook usage in higher education. Computers in Human Behavior, 55, 340-353.
  • Sánchez, R. A., Cortijo, V. & Javed, U. (2014). Students' perceptions of Facebook for academic purposes. Computers & Education, 70, 138-149.
  • Sebetci, O., Topal, A., Hanayli, M. C. ve Donuk, G. G. (2018). Perceptions of university students on Whatsapp in educational settings. Route Educational and Social Science Journal, 5(6), 63-76.
  • Shambare, R. (2014). The adoption of Whatsapp: breaking the vicious cycle of technological poverty in South Africa. Journal of economics and behavioral studies, 6(7), 542-550.
  • Sharples, M. (2006). Big issues in mobile learning. University of Nottingham, UK
  • Sharples, M., Arnedillo-Sánchez, I., Milrad, M., & Vavoula, G. (2009). Mobile learning. In Technology-enhanced learning (pp. 233-249). Springer, Dordrecht.
  • Susilo, A. (2014, June). Exploring Facebook and WhatsApp as supporting social network applications for English learning in higher education. Conference On Professional Development In Education (PDE2014), Widyatama University Indonesia, Open University Indonesia and Open University Malaysia.
  • Topçu, E. ve Kaymakçı, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde menkıbelerin kullanılma durumuna ilişkin öğretmen görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 281-305.
  • Traxler, J. (2005, June). Defining mobile learning. In IADIS International Conference Mobile Learning (pp. 261-266).
  • Whatsapp, 2020. https://blog.Whatsapp.com/ Erişim Tarihi: 20.02.2020
  • We are social, 2019. https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 Erişim Tarihi: 24.02.2020
  • Yeboah, J., ve Ewur, G. D. (2014). The impact of Whatsapp messenger usage on students performance in Tertiary Institutions in Ghana. Journal of Education and practice, 5(6), 157-164.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 166 - 179, 31.12.2021
https://doi.org/10.32570/ijofe.1034582

Abstract

References

  • Adomi, E. E., & Solomon-Uwakwe, B. (2019). Work related Whatsapp groups as knowledge sharing platforms among Librarians in Selected Federal Universities in Nigeria. Online Submission, 1, 11-19.
  • Ahad, A. D. & Md Ariff Lim, S. (2014). Convenience or nuisance?: The ‘Whatsapp’dilemma. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 155, 189-196.
  • Al-Maroof, R. A., Arpaci, I., Al-Emran, M., Salloum, S. A., & Shaalan, K. (2021). Examining the Acceptance of WhatsApp Stickers Through Machine Learning Algorithms. In Recent Advances in Intelligent Systems and Smart Applications (pp. 209-221). Springer, Cham.
  • Amry, A. B. (2014). The impact of Whatsapp mobile social learning on the achievement and attitudes of female students compared with face to face learning in the classroom. European Scientific Journal,10 (22), 1857- 7431.
  • Attewell, J. (2005). Mobile technologies and learning. London: Learning and Skills Development Agency, 2(4), 44-75.
  • Balcı, A., ve Tezel Şahin, F. T. (2018). Öğretmen-Aile İletişiminde Whatsapp Uygulamasının Kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 749-776.
  • Blabst, N., & Diefenbach, S. (2017, July). Whatsapp and Wellbeing: A study on Whatsapp usage, communication quality and stress. In Proceedings of the 31st British Computer Society Human Computer Interaction Conference (p. 85). BCS Learning & Development Ltd..
  • Bouhnik, D & Deshen, M. (2014). Whatsapp goes to school: Mobile instant messaging between teachers and students. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 217-231.
  • Chang, C. C., Yan, C. F. & Tseng, J. S. (2012). Perceived convenience in an extended technology acceptance model: Mobile technology and English learning for college students. Australasian Journal of Educational Technology, 28(5), 809-826.
  • Chan, T. J., Yong, W. K., & Harmizi, A. (2020). Usage of WhatsApp and interpersonal communication skills among private university students. Journal of Arts & Social Sciences, 3(2), 15-25.
  • Coleman, E., & O’Connor, E. (2019). The role of WhatsApp® in medical education; a scoping review and instructional design model. BMC medical education, 19(1), 1-13.
  • Çağlak, U. (2019). Whatsapp, Whatsapp grupları ve Kullanım Alışkanlıkları: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Journal of International Social Research, 12(66), 1307-9581.
  • Çakir, H. (2011). Mobil Öğrenmeye İlişkin Bir Yazılım Geliştirme ve Değerlendirme. Cukurova University Faculty of Education Journal, 40(2).
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim online, 2(2), 28-34.
  • Davis, F. D. (1985). A technology acceptance model for empirically testing new end-user information systems: Theory and results (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
  • Davis, F. D. & Venkatesh, V. (1996). A critical assessment of potential measurement biases in the technology acceptance model: three experiments. International journal of human-computer studies, 45(1), 19-45.
  • Demir, K., & Akpınar, E. (2016). Mobil öğrenmeye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 59-79.
  • El-Hussein, M. O. M. & Cronje, J. C. (2010). Defining mobile learning in the higher education Landscape. Educational Technology & Society, 13 (3), 12–21
  • Gasaymeh, A. M. M. (2017). University students use of Whatsapp and their perceptions regarding its possible integration into their education. Global Journal of Computer Science and Technology. 17(1), 0975-4172.
  • Gon, S. & Rawekar, A. (2017). Effectivity of e-learning through Whatsapp as a teaching learning tool. MVP Journal of Medical Science, 4(1), 19-25
  • Gücüyeter, B. ve İskender, M. E. Yabancı dil olarak Türkçe yazma öğretiminde anlık mesajlaşma programlarının kullanımı: Whatsapp uygulaması örneği. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 571-590.
  • Hamad, M. M. (2017). Using WhatsApp to Enhance Students' Learning of English Language" Experience to Share". Higher Education Studies, 7(4), 74-87.
  • Maden, A. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının mobil iletişim alışkanlıkları: Whatsapp örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1797-1811.
  • Madge, C., Breines, M. R., Dalu, M. T. B., Gunter, A., Mittelmeier, J., Prinsloo, P., & Raghuram, P. (2019). WhatsApp use among African international distance education (IDE) students: transferring, translating and transforming educational experiences. Learning, Media and Technology, 44(3), 267-282.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Motiwalla, L. F. (2007). Mobile learning: A framework and evaluation. Computers & Education, 49(3), 581-596.
  • Ocak, H. (2019). Okul Whatsapp grupları: Ebeveynlerin anlık grup mesajlaşma deneyimleri üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, 9(5), 1-6.
  • Rosenberg, H. & Asterhan, C. S. (2018). “Whatsapp, Teacher?”-Student perspectives on teacher-student Whatsapp interactions in secondary schools. Journal of Information Technology Education: Research, 17, 205-226.
  • Roy, H. & Ray, K. (2019). “Whatsapp”-A supplemantary teaching method in anatomy for first year medical students and students reflection on it. International Journal of Scientific Research, 8(7). 2277 – 8179
  • Saran, M., Seferoğlu, G. ve Çağıltay, K. (2009). Mobile assisted language learning: English pronunciation at learners’ fingertips. Eurasian Journal of Educational Research,34, 97-114
  • Sayan, H. (2016). Affecting higher students learning activity by using Whatsapp. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 4(3), 88-93.
  • Sharma, S. K., Joshi, A., & Sharma, H. (2016). A multi-analytical approach to predict the Facebook usage in higher education. Computers in Human Behavior, 55, 340-353.
  • Sánchez, R. A., Cortijo, V. & Javed, U. (2014). Students' perceptions of Facebook for academic purposes. Computers & Education, 70, 138-149.
  • Sebetci, O., Topal, A., Hanayli, M. C. ve Donuk, G. G. (2018). Perceptions of university students on Whatsapp in educational settings. Route Educational and Social Science Journal, 5(6), 63-76.
  • Shambare, R. (2014). The adoption of Whatsapp: breaking the vicious cycle of technological poverty in South Africa. Journal of economics and behavioral studies, 6(7), 542-550.
  • Sharples, M. (2006). Big issues in mobile learning. University of Nottingham, UK
  • Sharples, M., Arnedillo-Sánchez, I., Milrad, M., & Vavoula, G. (2009). Mobile learning. In Technology-enhanced learning (pp. 233-249). Springer, Dordrecht.
  • Susilo, A. (2014, June). Exploring Facebook and WhatsApp as supporting social network applications for English learning in higher education. Conference On Professional Development In Education (PDE2014), Widyatama University Indonesia, Open University Indonesia and Open University Malaysia.
  • Topçu, E. ve Kaymakçı, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde menkıbelerin kullanılma durumuna ilişkin öğretmen görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 281-305.
  • Traxler, J. (2005, June). Defining mobile learning. In IADIS International Conference Mobile Learning (pp. 261-266).
  • Whatsapp, 2020. https://blog.Whatsapp.com/ Erişim Tarihi: 20.02.2020
  • We are social, 2019. https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 Erişim Tarihi: 24.02.2020
  • Yeboah, J., ve Ewur, G. D. (2014). The impact of Whatsapp messenger usage on students performance in Tertiary Institutions in Ghana. Journal of Education and practice, 5(6), 157-164.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İsmail Hakan Akgün 0000-0003-0190-1866

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Akgün, İ. H. (2021). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Mobil Anlık Mesajlaşma Servisi Kullanımının Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi: WhatsApp Örneği. International Journal of Field Education, 7(2), 166-179. https://doi.org/10.32570/ijofe.1034582

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030