Türkçe
öğretiminde anlama ve anlatma becerilerinin geliştirilmesi esastır. Dinleme ve
okuma anlamanın; konuşma ve yazma ise anlatmanın alt becerileridir. Dinleme,
işitmeyi de kapsayan aktif ve zihinsel bir süreçtir. Alan yazında ihmal edilmiş
bir beceri olarak kabul gören dinleme, anne karnında gelişmeye başladığı için
bireyin ilk temel dil becerisidir. Ders kitapları, bütün derslerde olduğu gibi
Türkçe dersinin de vazgeçilmez bir öğrenme materyalidir. Türkçe ders kitapları,
dersin işleniş sürecine katkı sunmakla birlikte öğrencilere de ders içinde ve
dışında birçok noktada yardımcı olmaktadır. Bireyin anlama ve anlatma
imkânlarını belirleyen kelime kadrosuna söz varlığı denir. Zengin bir söz
varlığı, anlama ve anlatma becerisindeki başarı düzeyiyle doğru orantılıdır. Bu
bağlamda Türkçe ders kitapları, 2018 Türkçe Öğretim Programı’nın özel amaçları
arasında sayılan söz varlığını
zenginleştirerek dil zevki ve bilincine ulaşabilmede mühim bir vazifeyi
üstlenmektedir. Bu çalışmada örneklem olarak seçilen 6.sınıf Türkçe ders
kitabındaki dinleme metinlerinin, öğrencilerin söz varlığına katkısını ortaya
koymak amaçlanmıştır. Tek grup ön test-son test deseninin benimsendiği
araştırmada 6.sınıf Türkçe ders kitabından seçilen üç metindeki hedef
kelimeleri içeren ve araştırmacılarca geliştirilen başarı testi, metin işleme
sürecinden önce öğrencilere uygulanmıştır. Ön testten sonra üç haftalık bir
izlek dâhilinde metin işleme süreci gerçekleştirilmiş, sürecin sonunda başarı
testi son test olarak uygulanmıştır. Elde
edilen tüm verilerden hareketle dinleme metinlerinin söz varlığına anlamlı bir
etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2018 |
Acceptance Date | October 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |