Türkçenin
yabancı dil olarak öğretimi, son yıllarda büyük bir ihtiyaç hâline gelmiştir.
Hem yurt içinde hem de yurt dışında Türkçe öğrenmek isteyen yabancıların sayısı
gün geçtikçe artmaktadır. Bu durum söz konusu alandaki çalışmaların da
çoğalmasını sağlamıştır. Dil öğretiminde üzerinde durulan konuların başında
“Kelime öğretimi” gelmektedir. Sahip olunan söz varlığı hedef dildeki anlama ve
anlatma becerilerini etkili bir şekilde kullanmayı doğrudan etkilemektedir. Söz
varlığı, bir dili meydana getiren kelime, deyim, atasözü, ikileme, kalıp söz,
kalıplaşmış söz, terim ve yabancı sözcüklerden meydana gelen unsurları içerir
ve bir dildeki sözlerin bütününü meydana getirir. Bu nedenle yabancılara Türkçe
öğretirken kelime öğretimi konusu üzerinde hassasiyetle durmak gerekir. Bir
dile ait kelimeler hedef kitleye öğretilirken çeşitli yöntemler kullanılabilir.
Bu bağlamda anlatma esasına dayanan hikâyelerden yararlanılabilir. Avrupa
Konseyi üye ülkelerinde olduğu gibi Türkiye’de de yabancı dil öğretiminde
Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni’nin (The Common European Framework of
Reference for Languages) tanımladığı öğrenme düzeyleri ve dil yeterlilik
ölçütleri temel alınmıştır. Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni’nde
tanımlanmış B1 ve B2 düzeyleriyle sınırlandırılan bu çalışmada çeşitli
konularda bu düzeye yönelik hikâyeler yazılmış, bu hikâyeler hakkında çeşitli
sorular hazırlanmıştır. Bu çalışmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlere
deyimlerin “hikâye içindeki bağlamlarından”
hareketle anlamlı ve kalıcı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin deyimleri daha hızlı ve
kolay öğrenmelerini sağlamak amacıyla deyimlerin öğretiminde kaynak dilden
(öğrencinin ana dili) yararlanılmıştır. Hikâye metinlerinin yazarlar tarafından
kaleme alınmış özgün metinler olması da çalışmanın ayırıcı bir özelliğidir.
Çalışmamda bana her konuda yardımcı olan pek kıymetli danışman Hocam Doç. Dr.Talat AYTAN'a teşekkürü bir borç bilirim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2019 |
Acceptance Date | December 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |