Students' gaining phonotic awareness skills contributes positively to their learning to read and write. Students with advanced phonotic awareness skills are more successful in the reading and writing learning process compared to students who have not developed phonotic awareness skills. Students with advanced phonotic awareness become aware of the sentences, words, syllables and sounds in the language they use. In this research, in Sara ŞAHİNKANAT's eight- children's picture books (Mom's Bag, Who's Afraid of Little Red Riding Hood, Three Cats One Monster, Three Cats One Wish, It's Hard To Be A Baby Octopus, My Father's Blanket, The Monkey King, Praise For Seasons), it is aimed to examine sound similarities at the end of the words, , which are thought to contribute to the development of phonotic awareness. For this purpose, the research was carried out with qualitative research and document analysis method. In the study, it was concluded that there are sound similarities at he end of the words, which are thought to contribute to students' acquisition of phonotic awareness, in the children's picture books, which are the documents of the research. In line with the result that Sara ŞAHİNKANAT's illustrated children's books will contribute to the development of students' phonotic awareness in the preschool period and the first years of primary school, it can be suggested that these books should be introduced with children by their parents and teachers.
Öğrencilerin sesbilgisel farkındalık becerisi kazanmaları, okuma yazma öğrenmelerine olumlu katkı sağlamaktadır. Sesbilgisel farkındalık becerisi gelişmiş öğrenciler, okuma ve yazma öğrenme sürecinde, sesbilgisel farkındalık becerisi gelişmemiş öğrencilere kıyasla daha başarılı olmaktadır. Ses bilgisel farkındalık becerisi gelişmiş öğrenciler, kullandıkları dil içerisindeki cümlelerin, sözcüklerin, hecelerin ve seslerin farkında olmaktadır. Bu araştırmada Sara ŞAHİNKANAT’ın sekiz resimli çocuk kitabı (Annemin Çantası, Kim Korkar Kırmızı Başlıklı Kız’dan, Üç Kedi Bir Canavar, Üç Kedi Bir Dilek, Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor, Babamın Battaniyesi, Maymun Kral ve Mevsimlere Güzelleme) içerisinde, öğrencilerin ses bilgisel farkındalık geliştirmelerine katkı sağlayacağı düşünülen, sözcük sonlarındaki ses benzerliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırma nitel araştırma, doküman analizi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, araştırmanın dokümanı olan resimli çocuk kitaplarında öğrencilerin sesbilgisel farkındalık becerisi kazanmalarına katkı sağlayacağı düşünülen sözcük sonlarındaki ses benzerliklerinin var olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sara ŞAHİNKANAT’ın resimli çocuk kitaplarının, okul öncesi dönem ve ilkokulun ilk yıllarında öğrencilerin sesbilgisel farkındalık gelişimine katkı sağlayacağı sonucu doğrultusunda, ebeveynler ve öğretmenler tarafından çocuklarla buluşturulması önerisinde bulunulabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Acceptance Date | October 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |