The aim of this study is to examine the visuals in the textbooks in the context of multiculturalism, which are studied within the scope of the social studies course in France's secondary schools. In France, which has a cosmopolitan social structure, textbooks have started to study it because of the curiosity of multiculturalism. The study was conducted by document review and the textbooks that are being studied within the scope of the social studies course in secondary school during the 2020-2021 education period constitute a sample of this study. Textbooks are called "History and Geography" but these books contain subjects that fall within the social studies course. Visuals in textbooks have been the sampling of research for study in the context of “multiculturalism”. The visuals are resolved by the technique of content analysis. Looking at the findings from the analyses, here are six interlinked categories of the concept of multiculturalism: 1. Flag and Multilingualism, 2. Economic Living Terms and Activities, 3. Faith and Values, 4. Man and Environment, 5. History and Social Relations and 6. Management and Politics. These categories include flags and languages belonging to different nations that evoke the concept of multiculturalism, the depiction of beliefs and values of various societies, the living conditions and economic activities of people living in different geographies, the depiction of historical and social relations from the past to the present, the visuals reflecting the governance and policy understanding of many countries around the world. In this regard, the history and geography textbooks that are being studied within the scope of the social studies course in France's secondary schools can be said to have a content rich in multiculturalism.
Bu çalışmanın amacı, Fransa ortaokullarında sosyal bilgiler dersi kapsamında okutulan ders kitaplarında yer alan görsellerin çokkültürlülük bağlamında incelemektir. Kozmopolit bir toplumsal yapıya sahip olan Fransa’da okutulan ders kitaplarında çokkültürlülük durumunun merak uyandırıcı olmasından ötürü bu çalışmanın yapılmasına karar verilmiştir. Çalışma doküman incelemesi ile yürütülmüş olup, çalışmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim döneminde ortaokulda sosyal bilgiler dersi kapsamında okutulan ders kitapları oluşturmaktadır. Ders kitapları “Tarih ve Coğrafya” olarak adlandırılmakla birlikte bu kitaplar sosyal bilgiler dersi kapsamına giren konuları içermektedir. Ders kitaplarındaki görseller “çokkültürlülük” bağlamında incelenmek üzere araştırmanın örneklemi olmuştur. Görseller içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgulara bakıldığında, çokkültürlülük kavramına ilişkin birbiri ile bağlantılı altı kategori şöyledir:1. Bayrak ve Çok Dillilik, 2. Ekonomik Yaşam Şartları ve Faaliyetler, 3. İnanç ve Değerler, 4. İnsan ve Çevre, 5. Tarih ve Toplumsal İlişkiler ve 6. Yönetim ve Politika. Bu kategoriler içerisinde çokkültürlülük kavramını çağrıştıran farklı uluslara ait bayrak ve diller, çeşitli toplumların inanç ve değerlerinin tasviri, farklı coğrafyalarda yaşayan insanların yaşam şartları ve ekonomik faaliyetleri, geçmişten günümüze tarihi ve toplumsal ilişkilerin tasviri, dünya üzerindeki birçok ülkenin yönetim ve politika anlayışının yansıtıldığı görsellerin yer almaktadır. Bu bağlamda Fransa ortaokullarında sosyal bilgiler dersi kapsamında okutulmakta olan tarih ve coğrafya ders kitaplarının çokkültürlülük bakımından zengin bir içeriğe sahip olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2022 |
Acceptance Date | May 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |