Research Article
BibTex RIS Cite

Erdemli Halk Kültürü Ürünlerinin Turizmde Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2023, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 17, 28.05.2023
https://doi.org/10.53046/ijotem.1238439

Abstract

Dünya ekonomisinde yükselen bir değer olan kültür turizmi, yerel ekonomilere katkı sağlayan, doğal ve tarihsel mirası sürdürülebilir kılan ve kültürlerarası diyalog geliştirmeye zemin hazırlayan önemli faaliyet alanlarından biridir. Kültürel mirasın korunması, pazarlanması ve sürdürülebilirliğinin sağlanmasının; böylece turistik hareketlerin 12 aya ve ülke geneline yayılmasının en etkin yolu kültür turizmidir. Bu çalışmada doğal ve beşeri özellikleri bakımından Akdeniz Bölgesi’ni örnekleyen bir ilçe olan Erdemli’deki halk kültürü ürünlerinin turizmde kullanım imkânları ve bunun yolları üzerinde durulmuştur. Çalışmada öncelikle turizm ve turist tanımına yer verilip kültür turizmi, kültür ekonomisi ve halkbilimi-turizm ilişkisi üzerinde durulmuştur. Ayrıca Erdemli’nin zengin tarihî ve kültürel dokusu, nüfus ve ekonomik yapısı ile coğrafî özelliklerine yer verilmiştir. Özgün kültür, tarihî miras, kırsal yaşam ve kıyı turizmi açısından zengin bir görünüm arz eden ilçede; anonim halk edebiyatı ürünlerinin, halk mutfağının ve yaylacılık geleneğinin turizm endüstrisinde gelir ve istihdam yaratma potansiyeline dikkat çekilmiştir. Makalede bu potansiyelin hangi alanlarda ve ne gibi etkinliklerle kullanılabileceğine dair somut görüş ve önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Aktaş, S. (2009). Efsanelerin turistik çekicilik üzerine etkileri: Turist rehberleri üzerine bir araştırma (Yayın No. 253035) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Artun, E. (2012). Türk halkbilimi. Karahan Kitabevi.
  • Artun, E. (2006). Anonim Türk halk edebiyatı Nesri. Kitabevi Yayınları.
  • Bulut, E. (1998). Turizmin Türkiye ekonomisindeki yeri ve ekonomik etkileri (Yayın No. 73923) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Çıblak Coşkun, N. (2015). “Yöresel tatların turizmdeki yeri ve Mersin’in simgesel yiyecekleri: Tantuni, kerebiç ve cezerye.” 8. Uluslararası Türk Kültürü Kongresi Kültürel Miras Bildirileri I, (10-23).
  • Çokişler, N. (2013). Türk halk kültürü ürünlerinin turizmde kullanımı: Doğu Karadeniz örneği (Yayın No. 349173) [Doktora tezi, Ege Üniversitesi] YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • ÇÜTAM. (2022). Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Merkezi. Erişim adresi: http://turkoloji.cu.edu.tr
  • Elçin, Ş. (2010). Halk Edebiyatına Giriş. Akçağ Yayınları.
  • Erataş, F, vd. (2013). Türkiye’de kültür ekonomisinin gelişimine yerel bir bakış. Anemon Dergisi, 25-47.
  • Kırmızı, Ö. (2016). Erdemli halk kültürü. Mersin Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • Kozak, N. (2012). Genel turizm bilgisi. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Kurt, S. (2009). Türk halk kültürü ürünlerinin turizmde kullanımı: Fethiye örneği (Yayın No. 241378) [ Ege Üniversitesi, Yüksek lisans tezi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Özdemir, N. (2009). Kültür ekonomisi ve endüstri ile kültür mirası yönetimi ilişkisi. Milli Folklor, 73-86.
  • Pekin, F. (2011). Çözüm: Kültür turizmi. İletişim Yayınları.
  • Serbest, K. (2020). Nevşehir yöresi geleneksel eğlence unsurlarının turizmde kullanımı. Motif Akademi Halkbilmi Dergisi, 13(30), 745-761. https://doi.org/10.12981/mahder.732909
  • T.C. Erdemli Kaymakamlığı. (2022). TC. Erdemli Kaymakamlığı. Erişim adresi: www.erdemli.gov.tr
  • TUİK. (2022). Türkiye İstatistik Kurumu. Erişim adresi: www.tuik.gov.tr
  • Uçar, Ş. (1990). Anadolu’da İslam-Bizans mücadelesi, İşaret Yayınları.

An Evaluation on The Use of Erdemli Folk Culture Products in Tourism

Year 2023, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 17, 28.05.2023
https://doi.org/10.53046/ijotem.1238439

Abstract

The culture tourism, a rising value in the world economy, is one of the important areas of activity that contrubutes to local economies, makes natural and historical heritage sustainable and lays the groundwork for developing intercultural dialogue. The most effective way of protecting, marketing and sustainability of cultural heritage; so spreading tourist movements to 12 months and the whole country, is culture torism. In this study, the usage facilities of folk culture products in Erdemli which is a county samples mediterranean Region in terms of natural and human features and their ways are emphasized. In our work, firstly the definition of tourism and tourist is given and the relationship between culture tourism, culture economy and folklore-tourism is emphasized. Also the rich historical and cultural texture, population and economic structure and geopraphical features of Erdemli are included. In the county that has a rich appearance with original culture, historical heritage, rural life and coastal tourism, it is pointed to potential for creating income and employment in tourism industry of anonymous folk literature product, folk cuisine and traditional transhumance. In our notice, concrete views and suggestions have been made on which areas and what avtivities this potential can be used

References

  • Aktaş, S. (2009). Efsanelerin turistik çekicilik üzerine etkileri: Turist rehberleri üzerine bir araştırma (Yayın No. 253035) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Artun, E. (2012). Türk halkbilimi. Karahan Kitabevi.
  • Artun, E. (2006). Anonim Türk halk edebiyatı Nesri. Kitabevi Yayınları.
  • Bulut, E. (1998). Turizmin Türkiye ekonomisindeki yeri ve ekonomik etkileri (Yayın No. 73923) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Çıblak Coşkun, N. (2015). “Yöresel tatların turizmdeki yeri ve Mersin’in simgesel yiyecekleri: Tantuni, kerebiç ve cezerye.” 8. Uluslararası Türk Kültürü Kongresi Kültürel Miras Bildirileri I, (10-23).
  • Çokişler, N. (2013). Türk halk kültürü ürünlerinin turizmde kullanımı: Doğu Karadeniz örneği (Yayın No. 349173) [Doktora tezi, Ege Üniversitesi] YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • ÇÜTAM. (2022). Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Merkezi. Erişim adresi: http://turkoloji.cu.edu.tr
  • Elçin, Ş. (2010). Halk Edebiyatına Giriş. Akçağ Yayınları.
  • Erataş, F, vd. (2013). Türkiye’de kültür ekonomisinin gelişimine yerel bir bakış. Anemon Dergisi, 25-47.
  • Kırmızı, Ö. (2016). Erdemli halk kültürü. Mersin Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • Kozak, N. (2012). Genel turizm bilgisi. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Kurt, S. (2009). Türk halk kültürü ürünlerinin turizmde kullanımı: Fethiye örneği (Yayın No. 241378) [ Ege Üniversitesi, Yüksek lisans tezi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Özdemir, N. (2009). Kültür ekonomisi ve endüstri ile kültür mirası yönetimi ilişkisi. Milli Folklor, 73-86.
  • Pekin, F. (2011). Çözüm: Kültür turizmi. İletişim Yayınları.
  • Serbest, K. (2020). Nevşehir yöresi geleneksel eğlence unsurlarının turizmde kullanımı. Motif Akademi Halkbilmi Dergisi, 13(30), 745-761. https://doi.org/10.12981/mahder.732909
  • T.C. Erdemli Kaymakamlığı. (2022). TC. Erdemli Kaymakamlığı. Erişim adresi: www.erdemli.gov.tr
  • TUİK. (2022). Türkiye İstatistik Kurumu. Erişim adresi: www.tuik.gov.tr
  • Uçar, Ş. (1990). Anadolu’da İslam-Bizans mücadelesi, İşaret Yayınları.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ömer Kırmızı 0000-0003-3393-6043

Publication Date May 28, 2023
Acceptance Date May 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Kırmızı, Ö. (2023). Erdemli Halk Kültürü Ürünlerinin Turizmde Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Ders Kitapları Ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 6(1), 1-17. https://doi.org/10.53046/ijotem.1238439

17394 17395 18802  189911899819047 19738209842099321032