In this study, the speaking difficulties of foreign students abroad who learn Turkish as a foreign language were determined and carefully examined. 20 articles were examined in this research. The participants in this study were from different age groups and different levels. The data was collected by a systematic method. After thoroughly scanning the articles that we have, the results were collected and the difficulties in each article were stated in detail separately. In addition, the data of all studies were compared. In the end, the group was examined according to age and level. For the reliability of the research, the results obtained from the analysis of the data were as follows: Some (32%) of the 20 studies had pronunciation difficulties, (11%) speaking difficulties in general, (14%) lack of vocabulary (14%) grammatical problems, (8%) speech anxiety, (8%) self-confidence, (8%) expressing difficulties and (5%) stress problems were found. Articles describing the difficulties of students by level: %18 of the articles contained participants from basic level (A1/A2), 18% of the articles contained participants from intermediate level (B1/B2) 5% of the articles contained participants from advanced level (C1/C2). Articles without stages makes up 59%. According to age, the articles that describe the problems that students face during childhood makes up (5%) of all the articles especially in secondary school, undergraduate students (67%) and graduate students (5%) of the articles. Articles without age groups makes up 24% of the whole articles.
Turkish As a Foreign Language Speaking Skill Difficulties in Speaking Skill Systematic Review.
Bu çalışmada, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen yurt dışındaki yabancı öğrencilerin konuşma anında yaşadıkları zorlukların neler olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada 20 makale incelenerek değerlendirmelere tabii tutulmuştur. Seçilen çalışmalar Türkiye dışında farklı ülkelerdeki Türkçe öğrenen yabancıların Türkçe konuştuklarında yaptıkları hatalardan bahsetmektedir. Farklı yaş grupları ve farklı seviyelerden kişilerin katılım sağladığı çalışmalardaki veriler sistematik yöntem ile toplanmıştır. İncelenen makalelerde, Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin yaşadığı zorlukların neler olduğu ayrı ayrı belirlenmiş ve detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Çalışma boyunca elde edilen veriler ve sonuçlar karşılaştırılarak yaş grupları ve seviyelere göre Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştıkları zorluklar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Verilerin analiz edilmesi sırasında çalışmaların %32’sinde Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin telaffuz sorunu yaşadıkları, %11’inin genel zorluklarla karşılaştıkları, %14’ünün söz varlığı eksiklikleri çektikleri, %14’ünün gramer sorunları yaşadıkları; %8’inin konuşma kaygısı duydukları; %8’inin öz güven sorunuyla karşı karşıya oldukları; %8’inin ifade etme sorunu çektikleri ve %5’inin vurgu zorluklarıyla karşılaştıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin konuşma zorluklarını seviyelerine göre inceleyen makalelerde, başlangıç düzeyindeki (A1/A2) katılımcıları ele alan makalelerin oranının %18; orta düzeydeki (B1/B2) katılımcıları içeren makalelerin oranının %18; ileri düzeydeki katılımcıları (C1/C2) ele alan makalelerin oranının %5 olduğu görülmüştür. Düzey belirtilmeyen makalelerin oranının ise %59 olduğu belirlenmiştir. Yaşa göre yapılan incelemelerde ise ortaokuldan katılımcıları içeren makalelerin oranının %5; lisanstan katılımcıları içeren makalelerin oranının %67; lisansüstünden katılımcıları içeren makalelerin oranının ise %5 olduğu tespit edilmiştir. Yaş belirtilmeyen makalelerin oranının %24 olduğu görülmüştür.
Yabancı dil olarak Türkçe Konuşma Becerisi Konuşma Becerisinde Karşılaşılan Zorluklar Sistematik Derleme.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |
International Journal of Turkish Teaching as a Foreign Language | 2018 ISSN: