The
aim of this study is to determine the relation of the level of academic self-efficacy
to various variables of the studentin physical education and sport department.
330 students who are studying at the departments of physical education and
sports teaching, spors management and coaching in Ahi Evran University and
Aksaray University, College of Physical Education and Sports participated to
the research. Personal information tool and academic self-efficacy scale
consisting 30 items were used as data collection tool in the research.
Distribution, frequency, t test and anova test were used in comparison of the
related data. As a result of statistical
analysis, academic self-efficacy levels significant differences were detected
in terms of gender variable on social status and technical skills and in terms
of sports type and nationality player variable on social status, technical
skills and cognitive applications.
Bu araştırmanın amacı beden eğitimi ve spor bölümlerinde öğrenim gören
öğrencilerin akademik öz-yeterliklerinin belirlenmesidir. Araştırmaya Ahi Evran
Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu ve Aksaray Üniversitesi Spor
Bilimleri Fakültesi beden eğitimi ve spor öğretmenliği, spor yöneticiliği ve
antrenörlük eğitimi bölümlerinde öğrenim gören 330 öğrenci katılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve 3 boyut ve toplam
33 maddeden oluşan akademik öz-yeterlik ölçeği kullanılmıştır. İlgili verilerin
karşılaştırılmasında dağılım, frekans, t testi ve anova testi yapılmıştır.
İstatistiksel analizler sonucuna katılımcıların akademik öz-yeterlik
durumlarının cinsiyet değişkeni açısından sosyal statü ve teknik beceriler
boyutunda, yapılan spor türü ve millilik değişkeni açısından ise sosyal statü,
bilişsel uygulamalar ve teknik beceriler boyutu olmak üzere tüm boyutlarda
farklılaştığı tespit edilmiştir.
Subjects | Sports Medicine |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2017 |
Submission Date | November 23, 2017 |
Acceptance Date | December 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
This journal is licensed under the Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı