This study was conducted to determine the barriers to leisure time and motivation levels of university students, to compare them in terms of demographic variables and to determine the relationships between them. This study is a correlational survey model in which Leisure Time Motivation Scale and Barriers to Leisure Time Scale were used. The sample of the study consisted of 317 volunteers who study at Bartın University School of Physical Education and Sports. The statistical methods used for the evaluation of research data are frequency distributions, T-test for binary groups, ANOVA analysis for multiple groups and pearson correlation analysis for determining the relationship. The results of the study revealed that the perceptions of the participants about barriers to leisure time were above average and this was due to the perceptions of lack of relevant facilities and lack of sufficient time. Higher identification-introjection and knowing-succeeding dimensions were more significant in leisure time motivation levels. There was no relationship between barriers to leisure time and leisure time motivation levels. When the findings of the study were evaluated in terms of demographic variables, significant differences were determined for sex and age variables.
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin boş zaman engelleri ve motivasyon düzeylerinin tespit edilmesi, demografik değişkenler açısından karşılaştırılması ve aralarındaki ilişkilerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modelindeki araştırmada, Boş Zaman Engelleri Ölçeği ve Boş Zaman Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Bartın Üniversitesi beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda Öğrenim Gören 317 gönüllü katılımcı oluşturmuştur. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde istatistiki yöntem olarak; frekans dağılımları, ikili gruplar için T-testi, çoklu gruplar için anova analizleri ve ilişkiyi belirlemek için pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar incelendiğinde katılımcıların boş zaman engellerine yönelik algılarının ortalamanın üzerinde olduğu ve bu algının tesis eksikliği ile yeterli zaman bulma boyutlarından kaynaklandığı belirlenmiştir. Boş zaman motivasyon düzeylerinde yüksek özdeşim-içe atım ve bilmek-başarmak boyutlarının daha belirgin olduğu tespit edilmiştir. Boş zaman engelleri ile boş zaman motivasyon düzeyleri arasında ilişki saptanamamıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular demografik değişkenler açısından değerlendirildiğinde her iki ölçek arasında cinsiyet ve yaş değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Submission Date | November 30, 2018 |
Acceptance Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
This journal is licensed under the Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı