The colors possessed
by physical objects can affect people’s feelings, thoughts, and even physiology
in different ways. In terms of marketing, color is an important factor that
must be used with care at almost every stage of marketing such as product
development, product management, pricing, distribution and promotion. The
purpose of this study is to reveal the color perception of the people in terms
of marketing by considering the gender variable. Survey data were collected by
face-to-face survey method. The study was carried out in Bursa city/Turkey and the
obtained data were evaluated by frequency analysis. As a result of the
analysis, color perception of consumers and gender differences in color
perception are revealed. If gender is taken into consideration, marketing
executives can effectively use colors in their products and packaging,
expressing the country’s origin, creating brand and company image, creating
advertising campaigns, and creating a store (online and offline) atmosphere.
Fiziksel
objelerin sahip olduğu renkler, insanların duygularını, düşüncelerini hatta
fizyolojilerini dahi farklı şekillerde etkileyebilmektedir. Pazarlama açısından
renk unsuru, yeni ürün geliştirme ve ürün yönetimi, fiyatlama, dağıtım ve
tutundurma gibi pazarlamanın hemen her aşamasında dikkatle kullanılması gereken
önemli bir faktördür. Bu çalışmanın amacı, pazarlama açısından kişilerin renk
algısını cinsiyet değişkenini de dikkate alarak ortaya koymaktır. Araştırma
verileri yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır. Araştırma Bursa/Türkiye
gerçekleştirilmiş olup, elde edilen veriler frekans analiziyle
değerlendirilmiştir. Analiz sonucunda tüketicilerin renk algısı ve renk
algısındaki cinsiyet farklılıkları ortaya konmuştur. Eğer cinsiyet değişkeni de
dikkate alınırsa, pazarlama yöneticileri üründe ve ambalajında, ülke orijinini
ifade etmede, marka ve şirket imajı oluşturmada, reklam kampanyalarında ve
mağaza (çevrimiçi ve çevrimdışı) atmosferini oluşturmada renkleri etkin bir
şekilde kullanabilirler.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 10, 2017 |
Submission Date | October 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 1 |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------