Değerler kuramının evrensel ilkelerinin yanında çalışanların organizasyon içerisindeki faaliyetlerinde; güven, olumlu davranış ve işlevsiz davranışlar bir bütün olarak araştırılabilir. Daha evvel gerçekleştirilen çalışmalarda organizasyonlarda çalışma arkadaşlarının birbirlerine olan güvenleri (TYC), işlevsiz davranışları (EDB) ve yönetimin çalışanlara olumlu davranışları (PBM) kavramları ayrı ayrı farklı alanlarda incelenmiştir. Araştırmada önceki çalışmalardan farklı olarak bu kavramlar bir bütün halinde farklı organizasyonlarda çalışanlara uygulanmıştır. Araştırma sonuçları çalışanların birbirlerine olan güvenlerinin işlevsiz davranışlarını pozitif ve anlamlı olarak etkilediğini göstermiştir. Çalışanların birbirlerine olan güvenleri yönetimlerinin çalışanlara karşı olumlu davranışlarını pozitif ve anlamlı olarak etkilemiştir. Yönetimin çalışanlarına karşı olumlu davranışları ise çalışanların işlevsiz davranışlarını pozitif ve anlamlı bir şekilde etkilemiştir. Araştırmada ayrıca çalışanların iş yerlerinde birbirlerine olan güvenlerinin işlevsiz davranışları üzerindeki etkisinde yönetimin çalışanlarına karşı olumlu davranışları tam aracı etkiye sahip olmuştur.
In the activities of the employees in an organization, trust, positive behavior, and dysfunctional behavior can be investigated as a whole, in addition to the universal principles of the theory of values. In previous studies, the concepts of trust among colleagues (TYC), dysfunctional behavior (EDB), and positive behavior of management towards employees (PBM) in organizations were examined separately in different areas. Unlike in previous studies, these concepts were, in this study, applied together to employees in different organizations. In this research, employees’ trust in one another positively and significantly affected their dysfunctional behavior. Employees’ trust in one another also positively and significantly affected their management’s positive behavior towards employees. The positive behavior of the management towards their employees in turn affected the dysfunctional behavior of the employees in a positive and meaningful way. In the study, the positive behavior of the management towards their employees had a full mediator effect on the impact of employees’ trust one another on employees' dysfunctional behaviors.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | June 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 15 Issue: 1 |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------