Reklamlar, bir fikir, ürün ya da hizmet aracılığı ile hedef kitle üzerinde bir etki yaratmayı amaçlar. Bilindiği üzere reklamların, hedef kitlelerinden biri olan çocukların davranışlarında belirleyici bir etkisi mevcuttur. Televizyonun görsel-işitsel gücü ve bu güç karşısında kayıtsız kalabilen ebeveynlerin çocuklarının, her gün çok sayıda reklam mesajına maruz kaldığını yadsınamaz bir gerçektir. Bu çalışmanın konusu, reklamların çocuklara yönelik etkileri, çocuğun reklam ile olan etkileşiminde tüketim kültürünün dayattıkları, çocukların reklamlarda sunulan yaşam stillerinden ne derece etkilendikleri, beslenmeden-davranış etkisine, değer yargılarının oluşumuna kadar birçok konuda reklamın var olan etkileridir. Çalışmanın amacı, çocuklara yönelik televizyon reklamlarını farklı boyutları ile ele almak, çocukların reklamdan etkilenme düzeyini kaynak tarafından kurgulanan reklamlarının iletileri üzerinden anlamaya çalışmaktır. Bu bağlamında 2015 yılında televizyonda yayınlanan reklamlardan kasti örnekleme metodu ile Maret markasının “Yoook mu?” reklamı seçilerek reklam filminin incelenmesi için göstergebilimsel analiz kullanılmıştır. Anlama ulaşmak için gösteren ve gösterilen arasındaki bağıntının göstergenin üç görünüm seviyesinde olabileceğini varsayan Peirce’nin yaklaşımı esas alınmıştır.
Advertisements aim to leave impact on target group via an idea, product or service. As known, advertisements have a decisive impact on the behaivours of one of their target groups, childrens.Visual and auditory power of television and children, whose parents stay indifferent on this power, have been exposed to too many advertisement message every day,are both uncontrovertible truhts. The topic of this work is the impact of the advertisement; such as the advertisement's impact on the children, the consumerism's imposes on the interaction between advertisements and children, how much children affected from the lifestyles presented on advertisements, affects on their nutrition and behaviour and the formation of their value judgements.The target of this work is to handle the TV commercials targeting children from different aspects and to understand the childrens' impact rates from the advertisements' message, which is constructed by the source.In this context, the advertisement called "Yoook mu?" from Maret brand chosen from commercials aired in 2015 via intentional sampling method; and semiotic analysis used for the analysis of the commercial movie. A coding scale about commercial movie has been made on the scale for creating meaningful findings. For reaching the meaning, Peirce's approach, which supposes that the correlation between the indicative and indicated can happen on three degrees of the indicator, has been used as a basis.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.