Girişimciliğin temelinin yenilikler olduğu kabul
edilecek olursa bunun çıkış noktasının üniversiteler olmasından daha doğal bir
sonuç da görülmemektedir. Gelişmiş ülkelerin ekonomik başarıları incelendiğinde
girişimciliğin kalkınmalarındaki yeri rahatlıkla görülebilmektedir. Nitekim
bilişim ekonomisinin anavatanı olarak görülebilecek Amerika Birleşik
Devletleri’nin günümüzde elde etmiş olduğu ekonomik başarının ardında
yenilikçilik ve girişimcilik sonucu üretmiş olduğu katma değeri yüksek ürünler
ve hizmetler yatmaktadır. Bu çerçevede çalışma kapsamında girişimcilik ve
yenilikçiliğin kalkınmadaki önemi tartışılarak, bu kavramlara eğitim ve
öğretimde ne kadar önem verildiği Türkiye’deki yüksek öğretim kurumlarının
müfredatları incelenerek ve yurt dışındaki rakipleri ile karşılaştırılarak
analiz edilmeye çalışılacaktır.
When we look at the historical background of universities,
we first encounter universities which transfer the knowledge in their hands to
new generations. These are followed by universities, which produce new
information by conducting research. Finally, we encounter universities that
help the practical knowledge, which they have acquired through research, come
to life. Today, these universities are called entrepreneurial and innovative
universities. If the foundation of entrepreneurship is assumed to be innovations,
then there is no more natural outcome than if the starting point is the
universities. Although it is not expected that every entrepreneurial experience
will be successful, it is obvious how important innovation and initiatives are
for the achievements of the country and especially personal gains. When the
economic successes of developed countries are examined, the place of
entrepreneurship in their development can be seen easily. Indeed, behind the
economic success of the United States today, which can be seen as the home of
the informatics economy, lies the high value-added products and services that
have been produced innovation and entrepreneurship. In this context, this study
will discuss the place of entrepreneurship and innovation in development and
the importance given to these concepts in education by analysing and comparing
the curriculum of higher education institutions in Turkey and their rivals in
other countries.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.