Benedict Anderson’a ait olan “hayali cemaat” kavramı, aynı aidiyet
dinamiklerine sahip tüm gruplar için kullanılabilmektedir. Futbol taraftarlığı
da tıpkı Anderson’ın ulus için kullandığı hayali cemaat kavramı gibi bir futbol
takımı etrafında oluşan hayali cemaati yansıtmaktadır. Hayali cemaatin
oluşumunu sağlamada ve varlığını pekiştirmede medya ise önemli bir yere
sahiptir. Ancak geleneksel ve yeni medya araçlarından hangisinin daha etkili
olduğu tartışılmaktadır. Bu bağlamda çalışmada, geleneksel ve yeni medya
kullanımının futbol taraftarlarının grup aitliğini pekiştirmesindeki rolü odak
grup çalışması ile değerlendirilecektir.
Coined by Benedict
Anderson, the term “imagined community” is also used for all the groups with common
sense of belonging dynamics. Football supporting echoes an imagined community
notion around a football team, as Anderson’s term used for a nation. Media is
in an important position enabling the constitution and reinforcement of
imagined community. It has been debated, however, if traditional or new media
tools are more effective in this constitution and reinforcement. This study, in
this context, aims to shed light on the role of traditional and new media use
in strengthening sense of group belonging of football supporters through focus
group method.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.