One
of the most original voices of Russian immigrant literature, Vladimir
Vladimirovich Nabokov composed “The Luzhin Defence” and in this Russian novel,
the real and metaphysical life, genius and insanity, game and player encounter
as on a chess plane. For Nabokov chess is a world apart from a mind game with
rigid rules and unlimited possibilities of moves. The protagonist Luzhin, is
totally closed to the outside world and faces inward. He frees up his inner
world of moves he made in chess, and by this way, he accomplishes restlessness,
oppression in own family and difficulty of life. In this wise, while in the
abstract world he can control his own truth, he is completely defenseless in normal
life, which is regarded as a dream. This paper aims to make an overall
assessment on place the novel “The Luzhin Defence” in Russian immigrant
literature and Nabokov’s perspective in game, music, abstract and concrete
world, human nature and psychological death concepts.
Rus
göçmen edebiyatının en özgün seslerinden birisi olan Vladimir Vladimiroviç
Nabokov’un Rusça kaleme aldığı “Lujin Savunması” satranç düzleminde gerçek ile
metafizik yaşamın, dahilik ile deliliğin, oyun ile oyuncunun karşılaşmasını
konu almaktadır. Nabokov için satranç katı kuralları ve hamlelerin sınırsız
olanaklarıyla bir zihin oyunundan öte apayrı bir dünyadır. Dış dünyaya tamamen
kapalı ve kendi içine dönük başkahraman Lujin satranç tahtasında yaptığı
hamlelerle iç dünyasını özgür bırakarak yaşadığı huzursuzluğun, baskının ve
yaşam zorluğunun üstesinden gelir. Soyut dünyasında kendi gerçeğini bu oyun sayesinde kontrol altında tutabilirken bir rüyadan
ibaret saydığı normal yaşamda tamamen savunmasız kalmaktadır. Bu çalışma,
“Lujin Savunması” romanının Rus göçmen edebiyatındaki yeri ile Nabokov’un oyun,
müzik, soyut ve somut dünya, insan doğası ve ruhsal ölüm konseptlerine bakış
açısı üzerine genel bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.