Antiokheia (Antioch) was made capital city by Macedonian Seleucid Empire
which annexed most of the Near East lands in 300 BC and reconstruction activity
started by Seleucid kings to make it prosper like any capital city. Since the reconstruction activities beared
the traces of Macedonian and Greek overtones, it caused a great disintegration
aspect of local fabric of the area and this disintegration was not limited to
reconstruction activities and it is accepted that it affected all social areas
over time. Seleucids largely relied on the immigrant Macedonian and Greek
population in Antiokheia and in its vicinity to dominate the rich local
culture. In this new social stratification that they build to achieve
aforementioned aim, was shaped by giving local man the positions in lover or
medium level administrative authorization. By the revolts in Antiokheia against
the attempts of changing the belief system that existed before and during the
the Seleucid Era, it is observed that the dominant factions in the city showed
resistance to keep their own culture. In
this study, analysis of the Seleucid Kingdom' decision to make Antiokheia the
capital, efforts of making it a magnificent royal center which reflects their
own Greek culture, the effect of this on the already existed cultural
background that belongs to the solid local factions and on social life of these
factions who brought the local culture into existence are aimed.
M. Ö. 300 yılı Antiokheia’nın (Antakya) Yakındoğu topraklarının önemli
bir bölümünü ele geçiren Makedon Seleukoslar tarafından başkent ilan edildiği
ve bir başkente yakışır imar faaliyetlerinin başlatıldığı yılı temsil etmiştir.
Başlatılan bu imar faaliyetlerinin çoğunlukla Makedon ve Yunan izleri taşıması,
kentin yerel dokusuyla uyumu noktasında büyük ayrışmalara neden olmuş, bu
ayrışmanın yalnızca imar faaliyetleriyle sınırlı kalmayıp zamanla tüm sosyal
alanları etkilediği kabul edilmiştir. Zengin yerel kültür üzerinde egemenlik
kurmak amacıyla Seleukoslar büyük ölçüde Antiokheia ve yakın çevresindeki göçmen Yunan ve Makedon
nüfusa güvenmiştir. Bu doğrultuda oluşturdukları yeni sosyal tabakalaşma yerli
erkeklere yönetimlerinin alt ve orta kademelerinde yer vermeleriyle
şekillenmiştir. Antiokheia’da Seleukoslar öncesi dönemde ve Seleukoslar’ın
egemenlikleri döneminde var olan inanç sisteminin değiştirilmesi yönünde
yapılan faaliyetler sonucunda çıkan isyanlarla birlikte kentte baskın rol
oynayan halkların kendi kültürlerini sürdürme noktasında direniş içerisine
girdikleri de gözlemlenmiştir. Bu çalışmada,
Seleukoslar’ın Antiokheia’yı başkent olarak belirlemeleri ve hızla kendi
kültürleri olan Yunan etkilerinin yansıtıldığı görkemli bir krali merkez kurma
çabalarının, bu kentte var olan yerli
unsurlara ait sağlam kültürel birikime etkisinin ve özellikle yerel kültürü var
eden unsurlara ait sosyal yaşamı etkileyen izlerin analizi amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.