The aim of this study is to determine the
perceptions of teachers working in Anatolian High School about the concept of
justice through metaphors. Accordingly, the similarities and differences
between teachers ' perceptions of justice were revealed; the reflection of the
concept of justice among teachers was reviewed and evaluations were made and
the recommendations were presented based on scientific data. The research was
carried out using phenomenology from qualitative research patterns. Snowball
sampling method was used for teachers working in Bolu province in the 2018-2019 academic years, and 60 teachers
contributed to the study. The data of this research was collected with a form
where written these expressions: “Justice is like…., Justice is similar to …... Because...” The metaphors and
reasons of teachers were analyzed by content analysis method. According to the
research, the concept of justice has been grouped under 52 different metaphors
and 6 categories. Justice is defined as a port of nature, a tool of punishment,
obligation, equality, guide and family. The participants perceptions of justice
were positive.
Bu araştırmada,
Anadolu lisesinde çalışan öğretmenlerin adalet kavramı ile ilgili algılarını
metaforlar yoluyla ortaya koyarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Buna göre öğretmenlerin
adalet algıları arasındaki benzerlikler ve farklılıklar ortaya çıkarılmak
istenmiş; adalet kavramının öğretmenler arasındaki yansımasının gözden
geçirilerek, değerlendirilmeler yapılıp gerekli öneriler bilimsel verilere
dayalı olarak sunulmuştur. Nitel araştırmalardan olgu bilim deseni kullanılarak
gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden
kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenen 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Bolu
ilinde 60 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, “Adalet... gibidir,
Adalet... benzer. Çünkü...” sorularının yazıldığı form ile toplanmıştır.
Öğretmenlerin oluşturduğu metaforlar ve gerekçeleri içerik analizi yöntemiyle
analiz edilmiştir. Araştırmaya göre; adalet kavramı 52 farklı metafor ve 6
kategori altında toplanmış; doğanın parçası, cezalandırma aracı, zorunluluk, eşitlik, yol gösterici ve aile olarak adalet şeklinde belirlenmiştir.
Katılımcıların adalet algılarının olumlu olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.