In this study; aimed to examine the effects two years after the implementation of social adaptation of children movement education applied fused extracurricular activities and games program. Who attend primary school of the 7-8 age range of children's social adjustment disorder showing. The research group was created with child 25 social cohesion and behavioral disorders, determined by the school counselor. As determined by the school guidance counselor 25 children from, was formed by the researchers a simple random randomly selected, 14 social cohesion and behavioral problems of children in the experimental group, 11 social cohesion and behavior problems of children in the control group. Measurement as a means Social Adaptive and Behavior Scale is used who developed by the Adaptive Behavior Scale for Elementary School Children Epirus (1974) . Social adaptation process were compared 9-10 years of age in the 7-8 age range of with social adaptation in children. In analyzing the data, Mann-Whitney-U test and Wilcoxon Signed Ranks Test was used. As the results; The children in the experimental group tracking test scores of the children in the control group applied to the high rise in tracking test scores and game fused extracurricular activities, movement education has been shown to maintain the effects of the program after two years. In addition to, with social adjustment disorder in participating in the experimental group children's adaptive process monitoring scores of the children in the control group according to the adaptive process monitoring points statistically significant (* p <0.05) and (* p <0.01) was significant at the significance level respectively.
Bu araştırmada; ilkokula devam eden, 7-8 yaş aralığındaki sosyal uyum bozukluğu gösteren çocuklara
uygulanan kaynaştırılmış ders dışı hareket eğitimi ve oyun etkinlikleri programının uygulanmasından
iki yıl sonra, çocukların sosyal uyum süreçlerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma grubu, okul rehber öğretmeni tarafından belirlenen 25 sosyal uyum ve davranış bozukluğu
olan çocukla oluşturulmuştur. Okul rehber öğretmeni tarafından belirlenen 25 çocuk arasından,
araştırmacı tarafından basit tesadüfi yöntemle seçilen 14 sosyal uyum ve davranış problemi olan
çocukla deney grubu, 11 sosyal uyum ve davranış problemi olan çocukla da kontrol grubu oluşturulmuştur.
Ölçme aracı olarak, Epir (1974) tarafından geliştirilen; İlk Okul Çocukları İçin Uyumsal
Davranış Ölçeği (Adaptive Behavior Scale) kullanılmıştır. Çocukların 7-8 yaş aralığındaki sosyal
uyum süreçleri ile 9-10 yaş aralığındaki sosyal uyum süreçleri karşılaştırılmıştır. Verilerin analizinde,
Mann Whitney-U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Sonuçlara olarak;
deney grubundaki çocukların izleme test puanlarının kontrol grubundaki çocukların izleme test
puanlarından yüksek çıkmasında uygulanan kaynaştırılmış ders dışı hareket eğitimi ve oyun etkinlikleri
programının iki yıl sonrada etkisinin sürdürdüğü görülmüştür. Ayrıca; deney grubundaki
sosyal uyum bozukluğu olan çocukların uyumsal süreç izleme puanlarının, kontrol grubundaki
çocukların uyumsal süreç izleme puanlarına göre istatistiksel olarak (*p < 0.05) ve (*p < 0.01) önem
düzeyinde anlamlı olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.