Öz:
1 Kasım 1928 yılında
kabul edilen yeni harf inkılabının başarılı olması için Millet Mekteplerinden
önce faaliyet gösteren Halk Dershaneleri teşkilatı ve yönetmeliği revize
edilerek ve genişletilerek 1 Ocak 1929’da Millet Mektepleri açılmış ve açılış
günü Maarif Bayramı olarak kutlanmıştır. Millet Mektepleri teşkilatı daha önce
Arap harflerini bilen ve bilmeyenlere yönelik eğitim öğretim sürdürürken 1929
yönetmeliğiyle A ve B dershaneleri şeklinde teşkilatlanmıştır. Bu eğitim
kurumlarıyla ilgili 1928-1929 yıllarında iki yönetmelik düzenlenmiştir. Millet
Mektepleri teşkilat olarak; Sabit Millet Mektepleri, Gezici Millet Mektepleri,
Özel Millet Mektepleri, Köy Yatı Dershaneleri ve Halk Okuma Odaları şeklinde
düzenlenmiştir. Bu eğitim kurumlarında daha çok ilkokul öğretmenlerinden
yararlanılırken ilk yıllarda halk içinde eğitimli kişilerden de
yararlanılmıştır. Bu kurumlar okuma yazma seferberliğini yürütürken bir yandan
da Cumhuriyet ideolojisini ve hedeflerini tabana yayıyordu. Millet
Mekteplerinin başarısı için Reisi Cumhur Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde tüm
millet seferber edilmiştir. Millet Mekteplerinde; Kıraat ve Tahrir Dersi, Hesap
ve Ölçüler Dersi, Sağlık Bilgisi Dersi, Yurt Bilgisi Dersi okutulmuştur. Millet
Mekteplerinin ilk yıllarındaki başarı durumları sonraki yıllarda istenilen
düzeyde gerçekleşmemiştir. Bununla beraber harf inkılabı öncesi duruma göre
başarı %100 dür. Millet Mektepleri faaliyetlerinin basında yer alması aslında
1929 yönetmeliğinin getirdiği zorunluluktur. Bu yönetmeliğe göre Millet
Mektepleri faaliyetlerinin Millet Mektepleri idare heyetleri tarafından
neşriyat yaptırılması gerekli görülmüştür. Millet Mektepleri 1929 yılı
faaliyetlerinin basındaki yansımalarına baktığımız zaman; basındaki haberlere
göre Millet Mekteplerinin başarısı hedeflenen başarının üstündedir.
Bu çalışma;
Cumhuriyetin eğitim kurumlarından Millet Mektepleri yapısını ve 1929 yılı
Millet Mektepleri faaliyetlerinin basına yansımalarını kapsamaktadır.
Araştırma: Döneme ilişkin arşiv kaynakları, gazeteler, tetkik eserler,
makaleler ve tezlere dayanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | July 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |