Değer, toplumsal kuralların insan
davranışlarını yönlendiren boyutudur. Toplum içerisinde doğan birey, çevresinin
oluşturduğu kültürel dünyadan etkilenir ve davranışlarını ona göre
şekillendirir. Her bireyden, özelde içine
doğmuş olduğu kültür ortamının değerlerini, genelde ise evrensel olarak kabul
edilmiş değerleri benimsemesi beklenir. Bu durum değer kavramının toplumun yeni
üyelerine nasıl kazandırılacağı sorusunu da beraberinde getirir. Bazen birey,
çevresinde olup bitenlerden bu değerleri kazanırken bazen de değer kazandırma
süreci eğitimle tamamlanır. Bu eğitimin belli bir sistemle yapılması, değer
olarak kabul edilen davranış ve durumlar üzerinde toplumsal uzlaşıya varılması
gerekliliğini doğurur. Türk eğitim sisteminde
değerler eğitiminin başta Türkçe dersi olmak üzere Sosyal Bilgiler, Hayat
Bilgisi gibi derslerin içeriğiyle yapılması söz konusudur. Ayrıca çocuk
edebiyatı ürünlerinde, yazarlardan değerler eğitimini göz önünde bulundurarak
yazmaları beklenmektedir. Günümüzde çocukları hedef kitle olarak kabul eden pek
çok yazar vardır. Bu yazarlardan bazıları eserlerini değerler eğitimi açısından
oldukça zengin bir içerikle oluşturmaktadır. Bu yazarlardan biri de Mustafa
Ruhi Şirin’dir. Yazarın çocuk edebiyatına kazandırdığı şiirleri, sanat
masalları, mektupları ve hikâyeleri araştırmacılar tarafından incelenmiş ve
eserlerin içerdiği eğitsel iletiler tespit edilmiştir.
Bu çalışmada Mustafa Ruhi
Şirin’in eserlerindeki eğitsel iletilerin incelendiği tezlerde araştırmacıların
iletilere ulaşmada kullandıkları yöntem ve aynı eserle ilgili ulaşılan iletiler
doküman analizi yöntemi ile analiz edilmiş ve betimsel analiz yöntemiyle yorumlanmıştır.
Çalışmanın sonunda araştırmacıların iletilere ulaşmada okuyup özetleme yolunu
tercih ettiği, farklı araştırmacıların Şirin’in aynı eserinden çıkardığı
iletilerin, çoğunlukla aynı olmasına rağmen, zaman zaman farklılaştığı
görülmüştür. Bu çalışmanın amacı değer ve ileti kavramlarının belli bir sistem
dâhilinde ele alınıp alınmadığını ve aynı eserden çıkarılan iletilerin araştırmacıların
bakış açılarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | July 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |