Araştırmada dil bilgisi öğretimi
üzerine yapılmış doktora tezlerinin çeşitli özelliklerine göre incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaçla Türkçe ile Türk dili ve edebiyatı öğretimi üzerine
yapılmış doktora tezleri belirlenerek çeşitli özelliklerine göre incelenmiştir.
Bu araştırmanın Türkçe öğretiminde yeni çalışmalara ışık tutacağı, yapılan
sistematik inceleme sayesinde araştırmacılara kolaylık sağlayacağı,
öğretmenlere dil bilgisi öğretimiyle ilgili sorunların çözümünde faydalı
olacağı düşünülmektedir. 2000-2018 yılları arasında dil bilgisi öğretimi
üzerine yapılmış doktora tezlerini ele alan bu araştırmada, sistematik inceleme
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, dil bilgisi öğretimi üzerine yapılmış
doktora tezleri taranmış, tezler içerik analizi tekniğiyle çeşitli kod ve
temalara göre sınıflandırılmıştır. Dil bilgisi öğretimi üzerine yapılmış
doktora tezleri yıllara, yapıldığı üniversitelere, enstitülere, konularına,
çalışma gruplarına, yöntemlerine, sonuç ve önerilerine göre incelenmiştir.
Araştırmada ulaşılan sonuçlar sistematik olarak sınıflandırılarak değerlendirilmiştir.
Araştırma sonucunda dil bilgisi öğretimi üzerine yapılmış 29 doktora tezine
ulaşılmıştır. Bu tezlerden 28’i Türkçe eğitimi, 1’i Türk dili ve edebiyatı alanında
yapılmıştır. Konu kapsamındaki doktora tezlerinin en fazla yapıldığı
üniversiteler sırasıyla Atatürk ve Gazi Üniversiteleridir. İncelenen tezlerde
en fazla ön-test-son-test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır.
Tezlerin çalışma grubu incelendiğinde en fazla çalışmanın ortaokul
öğrencilerine yönelik yapıldığı görülmüştür. Tezlerin sonuçlarına göre tarama
çalışmalarında sonuçlar genel olarak olumsuzken deneysel çalışmalarda ön-testlerde
olumsuz, son-testlerde olumlu sonuçlar alınmıştır. Tezlerin önerileri;
eğitimcilere, araştırmacılara ve yetkililere yönelik öneriler olmak üzere üç
başlık altında incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |