Bu çalışmada, Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarındaki ilkokul tarih ders kitaplarında, Selçukluların nasıl anlatıldığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden tarihsel araştırma kullanılmıştır. Cumhuriyetin ilk yıllarındaki (1924-1928) ilkokul tarih ders kitapları, araştırmanın temel verilerini oluşturmakta olup, bu veriler doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Ardından araştırmanın amacı doğrultusunda o dönem ilkokullarda okutulan altı farklı ilkokul ders kitabı incelenmiştir. Araştırma kapsamında incelenen ilkokul tarih ders kitaplarında; Selçukluların kuruluş süreci, askeri faaliyetleri, Selçukluların Anadolu’daki faaliyetleri, Selçukluların Haçlılar ve Moğollarla ilişkileri ve Selçuklu kültür ve medeniyetinin işlendiği tespit edilmiştir. Çalışmadan hareketle, Büyük Selçuklu tarihinin; devletin kuruluş süreci, Tuğrul Bey, Alparslan ve Melikşah dönemleriyle sınırlı tutulduğu, Türkiye Selçuklularına daha geniş yer ayrıldığı, Selçukluların Türk kimliği ve Anadolu’yu vatanlaştırma sürecindeki rollerinin vurgulandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 16, 2023 |
Publication Date | July 2, 2023 |
Acceptance Date | July 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |