Kültürler arası etkileşimin hızla arttığı günümüzde bireylerin olaylara sadece kendi ülkesinin bakış açısıyla değil Dünya ve insanlığın gözüyle bakmasına ihtiyaç giderek artmaktadır. Bu bağlamda çocuklarımızın küresel vatandaşlık becerilerine sahip olarak yetişmeleri önem arz etmektedir. Öğretmenlerin küresel vatandaşlık ile ilgili bilgileri, küresel vatandaşlığa bakış açıları çocuklarımızın küresel vatandaş olarak yetişmesinde önemli bir durumdur. Bu doğrultuda araştırmamız Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin küresel vatandaşlık ile ilgili görüşlerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde farklı okullarda görev yapan 10 Sosyal Bilgiler Öğretmeni oluşturmuştur. Katılımcıların seçiminde kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak için araştırmacı tarafından uzman görüşü de alınarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin küresel vatandaşlığı ülkemizin dışındaki dünyayı algılamak olarak tanımlamışlardır. Öğretmenlerin çoğu küresel vatandaşlık özelliklerini taşımadıklarını belirtmiştir. Bunun nedenini ise yabancı dil bilmemeleri olarak belirtmiştirler. Öğretmenlerin çoğu küresel vatandaşlık eğitiminin önemli olduğunu ve uygulamalı projelerle farklı dersler bağlamında verilmesi gerektiğini belirtmiştir. Bazı öğretmenler ise küresel vatandaşlık eğitiminden ziyade öğrencilere kendi kültürel değerlerinin kazandırılmasının daha önemli olduğunu vurgulamıştır. Öğretmenler Sosyal Bilgiler dersi içerisinde küresel vatandaşlık eğitimi ile ilgili konuların olduğunu belirtmiştir. Öğretmenlerin küresel vatandaşlık eğitiminin öğrencilere farklı kültürlere ve insan haklarına saygı, barış, özgürlük, adalet anlayışı kazandırdığını belirtmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 9, 2023 |
Publication Date | July 2, 2023 |
Acceptance Date | July 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |