Objective: The study was conducted to examine the predictive role of positive mental health skills and affecting factors in social media addiction among students of the Faculty of Health Sciences.
Material and Method: The research, which is descriptive and relational in nature, was conducted with 693 students studying at the Faculty of Health Sciences of a state university in the Aegean Region of Turkey in the fall semester of the 2023-2024 academic year has been carried out. Research data was obtained through the Introductory Information Form, the Social Media Addiction Scale (SMAS), and the Positive Mental Health Scale (PMHS). Descriptive statistical analysis, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H Test, Spearman correlation analysis and linear regression analysis were used to analyze the data.
Results: 79.6% of the students participating in the research were female, with an average age of 20.45±2.17 years. PMHS total mean score was 75.70±14.42; SMAS total score average was 96.6±28.55. It was found that there was a significant difference between the SMAS total, PRSS total and subscale score averages according to the students' descriptive characteristics (p<0.05). Additionally, the positive mental health subscales explained 21% of the total variance in social media addiction (Model 1; R2 = 0.211, p<0.01); The autonomy, personal satisfaction, and prosocial attitude sub-dimensions were found to be predictors of social media addiction.
Conclusion: Students' social media addiction is at the "low addiction" level and their positive mental health skills are at a good level. In addition, the autonomy, personal satisfaction, and prosocial attitude skills of positive mental health directly affect social media addiction. Efforts should be made to develop these skills in order to reduce the risk of social media addiction in future health professionals.
1919B012305523
Amaç: Çalışma Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığında pozitif ruh sağlığı becerilerinin yordayıcı rolünü ve etkileyen etmenleri incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişkisel nitelikte olan araştırma, Türkiye’de Ege Bölgesinde bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde 2023-2024 öğrenim yılı güz döneminde öğrenim gören 693 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma verileri Tanıtıcı Bilgi Formu, Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği (SMBÖ), Pozitif Ruh Sağlığı Ölçeği (PRSÖ) ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik analizi, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H Testi, Spearman korelasyon analizi ve linear regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %79,6’sı kadındır, yaş ortalamaları 20,45±2,17’dir. PRSÖ toplam puan ortalaması 75,70±14,42; SMBÖ toplam puan ortalaması 96,6±28,55’tir. Öğrencilerin tanıtıcı özelliklerine göre SMBÖ toplam, PRSÖ toplam ve alt boyutları puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca pozitif ruh sağlığı alt boyutlarının sosyal medya bağımlılığında toplam varyansın %21'ini açıkladığı (Model 1; R2=0,211, p<0,01); özerklik, kişisel memnuniyet, prososyal tutum alt boyutlarının sosyal medya bağımlılığının yordayıcıları olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin sosyal medya bağımlılığı “az bağımlı” düzeyinde ve pozitif ruh sağlığı becerileri iyi düzeydedir. Ayrıca pozitif ruh sağlığının özerklik, kişisel memnuniyet, prososyal tutum becerileri sosyal medya bağımlılığını doğrudan etkilemektedir. Geleceğin sağlık profesyonellerinde sosyal medya bağımlılığı riskini azaltmak amacıyla bu becerileri geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılmalıdır.
Araştırmanın Etik Yönü Araştırmanın yürütülebilmesi için öncelikle Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği ve Pozitif Ruh Sağlığı Ölçeğinin Türkçe uyarlamasını, geçerlilik ve güvenirlilik çalışmasını yapan araştırmacılardan mail aracılığıyla ölçek kullanım izni alınmıştır. Daha sonra İzmir Katip Çelebi Üniversitenin Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan (25.08.2022 tarihli 0345 numara ile) etik kurul onayı ve araştırmanı yapılacağı üniversitede resmi yazı ile kurum izni alınmıştır. Veri toplama öncesinde öğrencilere araştırmanın amacı ve önemi hakkında açıklama yapılmış ve gönüllü onamları alınmıştır. Çalışma Helsinki Bildirgesi ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirilmiştir
Çalışma TÜBİTAK–2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Desteği Programı kapsamında desteklenmiştir.
1919B012305523
Araştırmaya katılmayı kabul eden ve destek veren sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerine teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nurse Education, Mental Health Nursing |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Project Number | 1919B012305523 |
Publication Date | October 4, 2024 |
Submission Date | July 24, 2024 |
Acceptance Date | August 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 3 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.