Rapid changes that take place together with the concept of globalization
in our age affect both the structures of the enterprises and their activities
and functions significantly. Today, it is impossible for businesses to remain
indifferent to the outside world and its surroundings. This situation arises
from what is called the open system of the enterprises. For this reason,
organizations are constantly interacting with their environment. Firms are
working to preserve their balanced structure by continuously receive output and
input from their environment. In other words, by trying to protect from the
uncertainties of the external environment, it tries to maintain its most basic
aims of life activities. It is becoming more and more important today to understand
and research the strategies that multinational enterprises operating in global
markets, especially the ones that they have developed with the structure they
have established for survival in the market and not to lose their competitive
chances. In the scope of the research, it is tried to investigate how
globalization of the "Global Born Enterprises" operating in the
international markets in a very short period after the foundation established or
as soon as it is established, has traditionally been globalized according to
its nationalized competitors. A case study method was applied in the research. Five
enterprises with globally emerging business capabilities were interviewed to
determine the impact of environmental factors, business values and technology
on global emerging businesses. While it has been determined that environmental
factors and pursuing developing technology have a positive impact on global
emerging businesses, legal requirements and strong competitiveness have been
identified as negative factors affecting businesses. It is believed that the
literature will contribute to determining what strategies these businesses have
developed in order to guide people working in the global business arena.
Çağımızda
küreselleşme kavramıyla birlikte meydana gelen hızlı değişimler gerek
işletmelerin yapılarını gerekse faaliyet ve fonksiyonlarını önemli ölçüde
etkilemektedir. Günümüzde işletmelerin dış dünyaya ve çevrelerine kayıtsız
kalmaları olanaksızdır. Bu durum işletmelerin açık sistem olarak adlandırılan
yapılarından kaynaklanmaktadır. Bu nedenle örgütler çevreleriyle sürekli
etkileşim halindedir. Çevrelerinden sürekli girdi alıp çıktı vererek dengeli
yapılarını korumaya çalışmaktadır. Yani dış çevrenin belirsizliklerinden
korunmaya çalışarak, en temel amaçları olan yaşam faaliyetlerini sürdürmeye
çalışmaktadır. Özellikle küresel pazarlarda faaliyet gösteren çokuluslu
işletmelerin pazarda hayatta kalabilmesi ve rekabet şanslarını kaybetmemeleri
için oluşturdukları yapı ile geliştirdikleri stratejileri anlamak ve araştırmak
günümüzde daha da önemli hale gelmiştir. Araştırma
kapsamında kurulur kurulmaz veya kurulduktan çok kısa bir süre sonra
uluslararası pazarlarda faaliyet gösteren “Küresel Doğan İşletmeler” in geleneksel yollarla ulusallaşmış
rakiplerine göre nasıl küreselleştiği araştırılmaya çalışılmıştır. Araştırmada
örnek olay incelemesi yöntemi uygulanmıştır. Küresel doğan işletme özelliği
gösteren 5 işletme ile çevresel faktörlerin, işletme değerlerinin ve teknolojinin
küresel doğan işletmelere etkisini belirlemek amacıyla görüşmeler yapılmıştır.
Çevresel faktörler ve gelişen teknolojiyi takip etmenin küresel doğan
işletmeler üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu belirlenirken, yasal
zorunluluklar ve rakiplerin güçlü olması işletmeleri etkileyen olumsuz
faktörler olarak belirlenmiştir. Bu çalışma ışığında küresel işletmeler
alanında çalışacak kişilere yol göstermek amacıyla bu işletmelerin ne gibi
stratejiler geliştirdiklerini belirleme konusunda literatüre katkısının
olacağına inanılmaktadır.
Subjects | Economics |
---|---|
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2016 |
Submission Date | August 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.