The party rallies of totalitarian
governments established in the 20th century used propaganda to provide unity
among the parties, to influence the masses, to show strength against the other
parties, etc. Especially during the period of Nazi Germany (1933-1945), the
Nazis were organizing large-scale rallies for the continuance and further
strengthening of the dominance they established on the masses. The Nuremberg
Rally (Reichsparteitag) organized by the National Socialist German Workers'
Party (NSDAP) between 1923 and 1938 were the most known of these rallies. NSDAP
members from all over Germany. attended to these rallies every year. The
Nuremberg Rally has a great importance as it is the first example of
contemporary election rallies of modern political parties. In this study, the role of the Nuremberg rallies held every year
in Nazi Germany was discussed. For this purpose, five different photographs
(Uniforms, Flags, Activities, Hitler, Illumination) taken at the Nuremberg
Meetings and used for propaganda purposes, which were determined using the
purposeful sampling technique, were examined by using the semiotics analysis in
the conceptions of French Language Scientist Roland Barthes' dénotation
anadconnotationin terms of propaganda. In addition, the sources examined in the
study were evaluated together with the findings of the study.In the light of
findings, it was seen that the rallies were used to increase the and adherence
and loyalty to Adolf Hitler and Nazism ideology.
20.yüzyılda kurulan totaliter yönetimlerin parti
mitingleri; partililer arasında birlik sağlamak, kitleler üzerinde etki
bırakmak, diğer partililere karşı güç gösterisinde bulunmak gibi pek çok farklı
propaganda amacını içermekteydi. Özellikle Nazi Almanyası (1933-1945) döneminde
Naziler, kitleler üzerinde kurdukları tahakkümün devam etmesi ve daha da
güçlenmesi için geniş katılımlı mitingler düzenlemekteydi. Nasyonal Sosyalist
Alman İşçi Partisi (NSDAP) tarafından 1923-1938 yılları arasında düzenlenen
Nürnberg Mitingleri (Reichsparteitag) bu mitinglerin en bilineniydi. Her yıl
düzenlenen bu mitinglere Almanya'nın dört bir yanından gelen NSDAP üyeleri
katılmaktaydı. Nürnberg Mitingleri, günümüzdeki siyasi partilerin seçim
mitinglerinin modern anlamdaki ilk örnekleri olması bakamından büyük önem
taşımaktadır. Bu çalışmada, Nazi Almanyası döneminde her yıl düzenlenen
Nürnberg Mitingleri'nin propagandadaki rolü ele alınmıştır. Bu amaçla çalışma
kapsamında amaçlı örneklem tekniği kullanılarak belirlenen Nürnberg
Mitingleri'nde çekilmiş ve propaganda amaçlı kullanılmış beş farklı fotoğraf
(Üniformalılar, Bayraklar, Etkinlikler, Hitler, Işıklandırma) üzerinden,
Nürnberg Mitingleri'nin propaganda rolü Fransız Dil Bilimci Roland Barthes'ın
düzanlam (dénotation) ve yananlam (connotation) kavramları boyutunda
göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Ayrıca çalışma
kapsamında incelenen kaynaklar da, çalışmadaki bulgular ile birlikte
değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında, mitinglerin; kitlelerin
Nazizm ideolojisine ve Adolf Hitler'e yönelik bağlılık ve sadakatini arttırmak
amaçlı kullanıldığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |