BibTex RIS Cite

Türk Fen Bilimleri Eğitiminde Araştırma ve Yönelimler: 2005 – 2014 Yılları Arası Bir İçerik Analizi

Year 2016, Volume: 15 Issue: 2, 0 - 0, 01.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.05687

Abstract

Bu çalışma, 2005-2014 yılları arasında belirlenen dört fen bilimleri eğitimi dergisinde yayımlanan makalelere ait bir içerik analizi yaparak, Türk fen bilimleri eğitimindeki yönelimleri belirlemeyi amaçlamıştır. Bu kapsamda “Eğitim ve Bilim” (Education and Science), “Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi” (Hacettepe University Journal of Education), “ “Eğitim Araştırmaları” (Eurasian Journal of Educational Research) ve, “İlköğretim Online E-Dergi” (IOO) dergilerinde yayımlanmış fen bilimleri eğitimi alanındaki toplam 363 makale incelenmiştir.  Elde edilen bulgular, dokuz yılda fen bilimleri eğitimindeki çalışmaların çoğunluğunun kullanılan yöntem bazında nicel alanda, çalışma alanı bazında fen bilgisi alanında, çalışma içeriği bazında öğretimde ve örneklem bazında öğretmen adaylarında yoğunlaştığı belirlenmiştir. Çalışmaların birçoğu deneysel ya da tarama çalışmaları olup, verilerin en sık olarak test ya da anket ile toplandığı belirlenmiştir.

References

  • Bacanak, A., Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, S., ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: Yöntem analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 119-132.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2003). Research Design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd Ed.). CA: Sage Publications.
  • Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B., ve Karataş, F.Ö. (2008).Trends in Turkish science education. Essays in Education, Special Issue, 23-45.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M.(2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39 (174), 33-38. 1 Ekim 2014 tarihinde http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/issue/view/58 adresinden erişildi.
  • Çepni, S. ve Küçük, M. (2002). Science Teachers Learning in a Collaborative Action Research Group. First International Conference on Education: Changing Times, Changing Needs, Faculty of Education Eastern Mediterranean University Gazimagusa,
  • Çiltas, A., Guler, G., ve Sozbilir, M. (2012). Mathematics education research in Turkey: A content analysis study. Educational Sciences: Theory ve Practice, 12(1), 565-580.
  • Doğru, M, Gençosman, T., Ataalkın, A. N., ve Şeker, F. (2012). Fen bilimleri eğitiminde çalışılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 49- 64.
  • Falkingham and Reeves, 1998Falkingham, L.T. ve Reeves, R. (1998). Context analysis- a technique for analysing research in a field, applied to literature on the management of R and D at the section level. Scientometrics, 42(2), 97-120.
  • Garcia, D. C. (2004). Exploring connections between the construct of teacher efficacy and family involvement practices: Implications for urban teacher preparation. Urban Education, 39 (3), 290-315.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’ de Eğitim Teknolojileri Araştırmalarındaki Eğilimler: 2000-2009 Dönemi Makalelerinin İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (1), 406-443.
  • Güven, E.(2014). Fen Eğitimi Alanındaki Türkçe Yayımlanmış Nitel Makalelerin İncelenmesi. Journal of European Education, 4 (1), 1-10.
  • Kayhan, M., ve Koca, S. (2004). Matematik eğitiminde araştırma konuları: 2000-2002. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 72-81.
  • Köse, E.Ö., Gül, Ş.,ve Köse, M.(2014). Türkiye’de sosyal bilimler veri tabanında taranan biyoloji eğitimi araştırmalarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 265-276.
  • Küçük,H., ve Aycan, H.Ş.(2014) 2007-2012 yılları arasında bilimsel tartışma üzerine gerçekleştirilmiş açık erişim araştırmaların bir incelemesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1).
  • Lee, M.-H., Wu, Y.-T., ve Tsai, C.-C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: a content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31, 1999-2020.
  • Lin, T.C., Lin, T.J. ve Tsai, C.C. (2014). Research trends in science education from 2008 to 2012: A systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 36(8), 1346-1372, DOI: 10.1080/09500693.2013.864428.
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter? British Educational Research Journal, 26 (1), 5 – 24.
  • Özdemir M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Saban, A.(2009). Çoklu Zekâ Kuramı ile İlgili Türkçe Çalışmaların İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (2), 833-876.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453. 1 Ekim 2014 tarihinde http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/issue/view/58 adresinden erişildi.
  • Sozbilir, M., Kutu, H., ve Yasar, M.D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon ve D. Jorde (eds.), The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp. 1-35). Rotterdam: Sense publishers.
  • Sözbilir, M. ve Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education, Special Issue, 1-22.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T., ve Çiğdem, H. (2009). İkibinli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.
  • Tatar, E. ve Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi II: Anahtar Kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 89–103.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Uçar, R. ve İpek, C. (2006), İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin MEB hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 34-53
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008), Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. “İlköğretim Online”, 7(3), 614-626.
  • Walcott, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description. Analysis and Interpretation. London: SAGE Publications.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Year 2016, Volume: 15 Issue: 2, 0 - 0, 01.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.05687

Abstract

References

  • Bacanak, A., Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, S., ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: Yöntem analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 119-132.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2003). Research Design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd Ed.). CA: Sage Publications.
  • Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B., ve Karataş, F.Ö. (2008).Trends in Turkish science education. Essays in Education, Special Issue, 23-45.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M.(2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39 (174), 33-38. 1 Ekim 2014 tarihinde http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/issue/view/58 adresinden erişildi.
  • Çepni, S. ve Küçük, M. (2002). Science Teachers Learning in a Collaborative Action Research Group. First International Conference on Education: Changing Times, Changing Needs, Faculty of Education Eastern Mediterranean University Gazimagusa,
  • Çiltas, A., Guler, G., ve Sozbilir, M. (2012). Mathematics education research in Turkey: A content analysis study. Educational Sciences: Theory ve Practice, 12(1), 565-580.
  • Doğru, M, Gençosman, T., Ataalkın, A. N., ve Şeker, F. (2012). Fen bilimleri eğitiminde çalışılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 49- 64.
  • Falkingham and Reeves, 1998Falkingham, L.T. ve Reeves, R. (1998). Context analysis- a technique for analysing research in a field, applied to literature on the management of R and D at the section level. Scientometrics, 42(2), 97-120.
  • Garcia, D. C. (2004). Exploring connections between the construct of teacher efficacy and family involvement practices: Implications for urban teacher preparation. Urban Education, 39 (3), 290-315.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’ de Eğitim Teknolojileri Araştırmalarındaki Eğilimler: 2000-2009 Dönemi Makalelerinin İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (1), 406-443.
  • Güven, E.(2014). Fen Eğitimi Alanındaki Türkçe Yayımlanmış Nitel Makalelerin İncelenmesi. Journal of European Education, 4 (1), 1-10.
  • Kayhan, M., ve Koca, S. (2004). Matematik eğitiminde araştırma konuları: 2000-2002. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 72-81.
  • Köse, E.Ö., Gül, Ş.,ve Köse, M.(2014). Türkiye’de sosyal bilimler veri tabanında taranan biyoloji eğitimi araştırmalarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 265-276.
  • Küçük,H., ve Aycan, H.Ş.(2014) 2007-2012 yılları arasında bilimsel tartışma üzerine gerçekleştirilmiş açık erişim araştırmaların bir incelemesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1).
  • Lee, M.-H., Wu, Y.-T., ve Tsai, C.-C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: a content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31, 1999-2020.
  • Lin, T.C., Lin, T.J. ve Tsai, C.C. (2014). Research trends in science education from 2008 to 2012: A systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 36(8), 1346-1372, DOI: 10.1080/09500693.2013.864428.
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter? British Educational Research Journal, 26 (1), 5 – 24.
  • Özdemir M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Saban, A.(2009). Çoklu Zekâ Kuramı ile İlgili Türkçe Çalışmaların İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (2), 833-876.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453. 1 Ekim 2014 tarihinde http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/issue/view/58 adresinden erişildi.
  • Sozbilir, M., Kutu, H., ve Yasar, M.D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon ve D. Jorde (eds.), The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp. 1-35). Rotterdam: Sense publishers.
  • Sözbilir, M. ve Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education, Special Issue, 1-22.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T., ve Çiğdem, H. (2009). İkibinli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.
  • Tatar, E. ve Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi II: Anahtar Kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 89–103.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Uçar, R. ve İpek, C. (2006), İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin MEB hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 34-53
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008), Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. “İlköğretim Online”, 7(3), 614-626.
  • Walcott, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description. Analysis and Interpretation. London: SAGE Publications.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 31 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Fulya Kula

Özlem Sadi

Publication Date May 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Kula, F., & Sadi, Ö. (2016). Türk Fen Bilimleri Eğitiminde Araştırma ve Yönelimler: 2005 – 2014 Yılları Arası Bir İçerik Analizi. İlköğretim Online, 15(2). https://doi.org/10.17051/io.2016.05687
AMA Kula F, Sadi Ö. Türk Fen Bilimleri Eğitiminde Araştırma ve Yönelimler: 2005 – 2014 Yılları Arası Bir İçerik Analizi. İOO. April 2016;15(2). doi:10.17051/io.2016.05687
Chicago Kula, Fulya, and Özlem Sadi. “Türk Fen Bilimleri Eğitiminde Araştırma Ve Yönelimler: 2005 – 2014 Yılları Arası Bir İçerik Analizi”. İlköğretim Online 15, no. 2 (April 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.05687.
EndNote Kula F, Sadi Ö (April 1, 2016) Türk Fen Bilimleri Eğitiminde Araştırma ve Yönelimler: 2005 – 2014 Yılları Arası Bir İçerik Analizi. İlköğretim Online 15 2
IEEE F. Kula and Ö. Sadi, “Türk Fen Bilimleri Eğitiminde Araştırma ve Yönelimler: 2005 – 2014 Yılları Arası Bir İçerik Analizi”, İOO, vol. 15, no. 2, 2016, doi: 10.17051/io.2016.05687.
ISNAD Kula, Fulya - Sadi, Özlem. “Türk Fen Bilimleri Eğitiminde Araştırma Ve Yönelimler: 2005 – 2014 Yılları Arası Bir İçerik Analizi”. İlköğretim Online 15/2 (April 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.05687.
JAMA Kula F, Sadi Ö. Türk Fen Bilimleri Eğitiminde Araştırma ve Yönelimler: 2005 – 2014 Yılları Arası Bir İçerik Analizi. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.05687.
MLA Kula, Fulya and Özlem Sadi. “Türk Fen Bilimleri Eğitiminde Araştırma Ve Yönelimler: 2005 – 2014 Yılları Arası Bir İçerik Analizi”. İlköğretim Online, vol. 15, no. 2, 2016, doi:10.17051/io.2016.05687.
Vancouver Kula F, Sadi Ö. Türk Fen Bilimleri Eğitiminde Araştırma ve Yönelimler: 2005 – 2014 Yılları Arası Bir İçerik Analizi. İOO. 2016;15(2).