In the study,
after-school education programs (ASEP) conducted in private and public primary
schools and the places located out of school are evaluated according to parents
and school administrators’ views. The data were collected through face-to-face
individual interviews and focus group interviews. The thoughts embodied by the
classification process made by what the participants say are revealed in a
descriptive way. The socio-economic status, parental
involvement, functions of educational programs, coordination of after-school
programs and school programs, process of the programs are discussed in the way
of both positive and negative. Both parents and school administrators reported
mostly positive comments on the content, implementation and purpose of
after-school practices. However, it has been stated that there are
problems on some issues such as the functioning of the programs and the
physical conditions affecting this function, insufficient time, the school's
teaching system, and the sufficiency of the trainers.
Çalışmada,
kamu okulları ve özel statüdeki ilkokullarda ve okul dışında yürütülen okul
sonrası eğitim programları, velilerin ve
okul yöneticilerinin görüşlerine göre değerlendirilmiştir. Çalışmanın verileri
yüz yüze bireysel görüşmeler ve odak grup görüşmeleri yoluyla toplanmıştır.
Katılımcıların söyledikleri doğrultusunda yapılan sınıflandırma işlemi ile
somutlaştırılan düşünceler betimsel bir şekilde ortaya konmuş, sosyo-ekonomik
statü, veli katılımı, eğitim programlarının işlevleri, okul sonrası programlar
ve okul programlarının eşgüdümü, programların işleyiş süreci, olumlu yanları ve yaşanan olumsuzluklar açısından tartışılmıştır.
Okul sonrası eğitim uygulamalarının içeriği,
uygulanması ve amacına yönelik olarak çoğunlukla olumlu görüşler
bildirilmiştir. Ancak, programların işleyişi ve bu işleyişi etkileyen fiziki
koşullar, zaman yetersizliği, okulların öğretim sistemi ve eğiticilerin
yeterliliği gibi konularda sorunlarla karşılaşıldığı dile getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 1 |