Bu çalışmada, lise öğrencilerinin okul
tükenmişlikleri ile anne baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmanın evreni Karabük İl merkezinde bulunan resmi
ortaöğretim kurumlarının 9, 10, 11 ve 12. sınıfa devam eden lise
öğrencilerinden oluşmaktadır. Örneklem grubunu 342 kız 218 erkek olmak üzere toplam 560 öğrenci oluşturmuştur.
Verilerin toplanmasında “Ortaöğretim Okul Tükenmişlik Ölçeği” ve “Anne Baba
Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, Spearman’s Korelasyon
Katsayısı ve Post-Hoc Çoklu Karşılaştırma testi, Kruskal Wallis H ve Mann
Whitney U testleri kullanılmıştır. Sonuç olarak, örneklem grubunda yer alan
lise öğrencilerinin en fazla Ders Çalışmaktan Tükenme alt boyutunda tükenmişlik
yaşadıkları, okul tükenmişliği düzeyleri ile cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü arasında anlamlı
bir fark olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin, anne babalarını demokratik olarak algılama durumu arttıkça okul
tükenmişliklerinin azaldığı, anne babalarını otoriter ve koruyucu olarak
algılama durumu arttıkça okul tükenmişliklerinin arttığı belirlenmiştir.
In this study, burnout levels of highschool
students and parent attitudes were investigated. The universe of this study was
consisted of the high school students of 9th, 10th, 11th and 12th classes in
Karabük. A total of 569 students consisted the sample which 342 of them were
female and 218 were male. In data gathering, “Secondary School Burnout
Scale”, and “Parent Attitude Scale” were used. In data analysis, Spearman’s
Correlation Coefficient and Post-Hoc Multiple Comparison tests were used. As a
result, it was determined that high school students in the sample mostly
experienced burnout at the “burnout from studying” dimension. There were
significant differences between students’ burnout levels and gender, class
level and school type. As the students’ perception levels of democratic
attitudes increase, their school burout levels were decreased. As the parents’
authoritarian and protective attitudes increase, the level of school burnout
was increased as well.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 1 |