Research Article
BibTex RIS Cite

Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının okul öncesi matematik eğitimine ilişkin inançların belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması

Year 2013, Volume: 12 Issue: 4, 969 - 980, 26.06.2013

Abstract

Okul öncesi eğitimin yaygınlaşmasına yönelik olarak ulusal ve uluslar arası anlamda bir hareketlilik
gözlenmektedir. Özellikle bu döneme ait öğrencilerin elde edeceği matematiksel deneyimlerin gerek matematiğe
karşı tutum ve gerekse matematiksel öğrenmelere önemli katkı sağladığı söylenebilir. Dolayısıyla bu dönemde
öğretim yapan öğretmenlerin veya öğretmen adaylarının matematiğe, matematik öğretimine ve öğrenimine
ilişkin inançları çocukların matematiksel deneyimlerini doğrudan etkilediği ifade edilmektedir. Bu çalışmada
ülkemizde okul öncesi öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının matematiğe, matematik öğretimine ve öğrenimine
ilişkin inançlarını ortaya koymak amacıyla ölçek geliştirilmiştir. Hazırlanan 74 maddelik inanç ölçeği, 456
öğretmen adayına uygulanarak faktör analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre 32 maddelik inanç ölçeği
oluşturulmuştur.

References

  • Aksu, M., Demir, C. ve Sümer, Z. (2002). Students' Beliefs about Mathematics: A Descriptive Study, Eğitim ve Bilim, 27, (123), 72-77.
  • Barkatsas, A. & Malone, J. (2005). A Typology of Mathematics Teachers Beliefs about Teaching and Learning Mathematics and Instuctional Practices.Mathematics Education Research Journal. 17(2), 69-90.
  • Bentler, P.M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107, 2382
  • Brown, A.T., (2006). Confirmatory factor analysis: for applied research. New York: The Guilford Press.
  • Caprora Margaret, M. (2001). Construct Validation and a More Parsimonious Mathematics Beliefs Scales. Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association. A&M University, Texas.
  • Charalambous, C.Y., Panaoura, A.,& Philippou, G. (2009). Using the History of Mathematics to Induce Changes in Preservice Teachers’ Beliefs and Attitudes: Insights from Evaluating a Teacher Education Program, Educational Studies in Mathematics, 71, 161-180.
  • Charlesworth, R., Hart, C. H., Burts, D. C., Thomasson, R. H., Mosley, J., & Fleege, P. O. (1993). Measuring the developmental appropriateness of kindergarten teachers' beliefs and practices.Early Childhood Research Quarterly, 8, 255-276.
  • Çitak, G.G., (2009). Costructing an attitude scale: attitudes toward violence on televisions. International Journal of Social Sciences, 4(4), 268-273.
  • Doğan, M. (2004). Aday Öğretmelerin Matematik Hakkındaki Düşünceleri: Türk ve İngiliz Öğrencilerin Karşılaştırılması, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2).
  • Doğan, N. ve Başokçu, T. O. (2010). İstatistik tutum ölçeği için uygulanan faktör analizi ve aşamalı kümeleme analizi sonuçlarının karşılaştırılması, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(20), 65-71.
  • Doğan, S. ve Şahin, F., (2008). Kendi kendini liderlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 26(1), 1391
  • Fang, Z. (1996). A review of research on teacher beliefs and practices. Educational Research, 38 (1), 47Fuson, KC, Smith, ST, & Lo Cicero, A. M. (1997). Supporting Latino first graders' ten-structured thinking in urban classrooms.Journal for Research in Mathematics Education, 28(6), 738-766. Hiebert, J., & Wearne, D. (1993). Instructional tasks, classroom discourse, and students’ learning in second-grade arithmetic. American Educational Research Journal 30 (2), 393-425.
  • Hoe, L.S., (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), 76-83.
  • Isenberg, J. P. (1990). Teachers’ thinking and beliefs and classroom practice. Childhood Education, 66, 322-327.
  • Jöreskog, K. & Sörbom, D. (1993). Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Hillsdale, NJ: Lawrance Erlbaum Associates.
  • Kagan, D. M, & Smith, K. E. (1988). Beliefs and behaviors of kindergarten teachers. Educational research, 30 (1), 26-35.
  • Kilpatrick, J., J. Swafford, J. & B. Findell. (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. Washington, DC: National Academy Press.
  • Klibanoff, R.S. & Levine, S.C. (2006). Preschool children's mathematical knowledge: The effect of teacher "Math Talk". Developmental Psychology, 42 (1), 59–69.
  • Kline, R.B., (1998). Principles and practices of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Koca, S.A. (2002). What are the pre-service mathematics teachers’ attitudes towards mathematics and beliefs about teaching mathematics, and their teacher preparation program? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 118-125.
  • Lindberg, E. N. ve Demircan A. N. (2012). Ortaöğretim Okullarında Öğrenci Görüşlerine Göre Aile Katılımı: Bir Ölçek Uyarlaması, 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-14 Eylül 2012, İstanbul.
  • Linder, S.M., Powers-Costello, B., & Stegelin, D. (2011). Mathematics in early childhood: Researchbased rationale and practical strategies. Early Childhood Education Journal, 39 (1), 29-37.
  • Marsh, W.H. & Hau, T.K., (1999). Confirmatory modeling in organizational behavior human resource management: Issues and applications. Journal of Management, 6(2), 337-360.
  • McDonald, R.P & Moon-Ho, R.H., (2002). Principles and practice in reporting structural equation analyses. Psychological Methods, 7(1), 64-82.
  • National Association for the Education of Young Children. (2001). NAEYC standards for early childhood professional preparation.Washington, DC: Author.
  • NCTM, (2002).Principles and Standards for School Mathematics, Reston, VA.
  • NCTM, 2000. Principles and Standards for School Mathematics, http://standards.nctm.org, 7 Şubat 200
  • Özabacı, N. (2011). İlişki niteliği ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, Eğitim ve Bilim, 36(162), 159-167.
  • Padro´ n, Y. N. (1992). Comparing bilingual and monolingual students’ perceptions of their classroom learning environment. In H. C. Waxman, & C. D. Ellett (Eds.), The study of learning environments (pp. 108–113). Houston, TX: University of Houston.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messing construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Pavlou, V. & Kambouri, M., (2007). Pupils' attitudes towards art teaching in primary school: an evaluation tool. Studies in Educational Evaluation, 33(4), 282-301.
  • Pierce, C. (1994). Importance of classroom climate for at-risk learners. Journal of Educational Research, 88, 37–42.
  • Platas, L. M. (2008). Measuring teachers’ knowledge of early mathematical development and their beliefs about mathematics teaching and learning in the preschool classroom. University of California, Berkeley.
  • Reid Fitzhebert, P. (2010). Pre-service elementary teachers’ mathematical beliefs and attitudes about high-stakes testing. Colombia University, Degree of Doctor of Education, Colombia.
  • Sapnas, K. G. & Zeller, R. A. (2002). Minimizing sample size when using exploratory factor analysis for measurement.Journal of Nursing Measurement, 10,135-154.
  • Schermelleh-Engel, K. & Moosbrugger, H., (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8 (2), 23-74.
  • Spodek, B. (1988). Implicit theories of early childhood education teachers: Foundations for professional behavior. In B. Spodek, O. N. Saracho, & D.L. Peters (Eds.), Professionalism and the early childhood practioner (pp. 161-172). New York: Teachers College Press.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 74-79.
  • Şimşek, F.Ö. (2007).Yapısal eşitlik modellemesine giriş: temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks.
  • Teo, T., (2010). Development and validation of the e-learning acceptance measure. Internet and Higher Education, 13, 148-152.
  • Thompson, A.G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics. (pp. 147-164). New York: Macmillan.
  • White, A.L, Way, J., Perry, B. & Southwell, B., (2005). Mathematical attitudes, beliefs and achievement in primary pre-service mathematics teacher education, Mathematics Teacher Education and Development, 7, 33-52.
  • Yonemura, M. (1986). A teacher at work: Professional development and the early childhood educator. New York: Teacher College Press.
  • Yurdugül, H. ve Aşkar, P. (2008). Öğrencilerin teknolojiye yönelik tutum ölçeği faktör yapılarının incelenmesi: Türkiye örneği, İlköğretim Online, 7(2), 288-309.

A study of scale development on determination of pre-service and in-service teachers\' beliefs about pre-school mathematics education

Year 2013, Volume: 12 Issue: 4, 969 - 980, 26.06.2013

Abstract

There is a global movement toward increasing the number of early childhood education services for young children. Through early education, children’s development will be supported. It can be asserted that mathematical experiences of the children in pre-school education not only change their attitudes related to mathematics but also develop their mathematics learning significantly. Therefore, it is claimed that the beliefs of pre-school teachers or pre-service pre-school teachers related to the mathematics, mathematics education and learning of mathematics have a direct effect on children’s mathematics experiences. In this study, a scale is developed in order to determine the beliefs of pre-school teachers or pre-service early childhood education teachers related to the mathematics, mathematics education and learning of mathematics. A factor analysis is done by implementing a belief scale consisting of 74 items on 456 pre-service teachers. A belief scale of 32 items is prepared with respect to the results.

References

  • Aksu, M., Demir, C. ve Sümer, Z. (2002). Students' Beliefs about Mathematics: A Descriptive Study, Eğitim ve Bilim, 27, (123), 72-77.
  • Barkatsas, A. & Malone, J. (2005). A Typology of Mathematics Teachers Beliefs about Teaching and Learning Mathematics and Instuctional Practices.Mathematics Education Research Journal. 17(2), 69-90.
  • Bentler, P.M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107, 2382
  • Brown, A.T., (2006). Confirmatory factor analysis: for applied research. New York: The Guilford Press.
  • Caprora Margaret, M. (2001). Construct Validation and a More Parsimonious Mathematics Beliefs Scales. Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association. A&M University, Texas.
  • Charalambous, C.Y., Panaoura, A.,& Philippou, G. (2009). Using the History of Mathematics to Induce Changes in Preservice Teachers’ Beliefs and Attitudes: Insights from Evaluating a Teacher Education Program, Educational Studies in Mathematics, 71, 161-180.
  • Charlesworth, R., Hart, C. H., Burts, D. C., Thomasson, R. H., Mosley, J., & Fleege, P. O. (1993). Measuring the developmental appropriateness of kindergarten teachers' beliefs and practices.Early Childhood Research Quarterly, 8, 255-276.
  • Çitak, G.G., (2009). Costructing an attitude scale: attitudes toward violence on televisions. International Journal of Social Sciences, 4(4), 268-273.
  • Doğan, M. (2004). Aday Öğretmelerin Matematik Hakkındaki Düşünceleri: Türk ve İngiliz Öğrencilerin Karşılaştırılması, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2).
  • Doğan, N. ve Başokçu, T. O. (2010). İstatistik tutum ölçeği için uygulanan faktör analizi ve aşamalı kümeleme analizi sonuçlarının karşılaştırılması, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(20), 65-71.
  • Doğan, S. ve Şahin, F., (2008). Kendi kendini liderlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 26(1), 1391
  • Fang, Z. (1996). A review of research on teacher beliefs and practices. Educational Research, 38 (1), 47Fuson, KC, Smith, ST, & Lo Cicero, A. M. (1997). Supporting Latino first graders' ten-structured thinking in urban classrooms.Journal for Research in Mathematics Education, 28(6), 738-766. Hiebert, J., & Wearne, D. (1993). Instructional tasks, classroom discourse, and students’ learning in second-grade arithmetic. American Educational Research Journal 30 (2), 393-425.
  • Hoe, L.S., (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of Applied Quantitative Methods, 3(1), 76-83.
  • Isenberg, J. P. (1990). Teachers’ thinking and beliefs and classroom practice. Childhood Education, 66, 322-327.
  • Jöreskog, K. & Sörbom, D. (1993). Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Hillsdale, NJ: Lawrance Erlbaum Associates.
  • Kagan, D. M, & Smith, K. E. (1988). Beliefs and behaviors of kindergarten teachers. Educational research, 30 (1), 26-35.
  • Kilpatrick, J., J. Swafford, J. & B. Findell. (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. Washington, DC: National Academy Press.
  • Klibanoff, R.S. & Levine, S.C. (2006). Preschool children's mathematical knowledge: The effect of teacher "Math Talk". Developmental Psychology, 42 (1), 59–69.
  • Kline, R.B., (1998). Principles and practices of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Koca, S.A. (2002). What are the pre-service mathematics teachers’ attitudes towards mathematics and beliefs about teaching mathematics, and their teacher preparation program? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 118-125.
  • Lindberg, E. N. ve Demircan A. N. (2012). Ortaöğretim Okullarında Öğrenci Görüşlerine Göre Aile Katılımı: Bir Ölçek Uyarlaması, 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-14 Eylül 2012, İstanbul.
  • Linder, S.M., Powers-Costello, B., & Stegelin, D. (2011). Mathematics in early childhood: Researchbased rationale and practical strategies. Early Childhood Education Journal, 39 (1), 29-37.
  • Marsh, W.H. & Hau, T.K., (1999). Confirmatory modeling in organizational behavior human resource management: Issues and applications. Journal of Management, 6(2), 337-360.
  • McDonald, R.P & Moon-Ho, R.H., (2002). Principles and practice in reporting structural equation analyses. Psychological Methods, 7(1), 64-82.
  • National Association for the Education of Young Children. (2001). NAEYC standards for early childhood professional preparation.Washington, DC: Author.
  • NCTM, (2002).Principles and Standards for School Mathematics, Reston, VA.
  • NCTM, 2000. Principles and Standards for School Mathematics, http://standards.nctm.org, 7 Şubat 200
  • Özabacı, N. (2011). İlişki niteliği ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, Eğitim ve Bilim, 36(162), 159-167.
  • Padro´ n, Y. N. (1992). Comparing bilingual and monolingual students’ perceptions of their classroom learning environment. In H. C. Waxman, & C. D. Ellett (Eds.), The study of learning environments (pp. 108–113). Houston, TX: University of Houston.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messing construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Pavlou, V. & Kambouri, M., (2007). Pupils' attitudes towards art teaching in primary school: an evaluation tool. Studies in Educational Evaluation, 33(4), 282-301.
  • Pierce, C. (1994). Importance of classroom climate for at-risk learners. Journal of Educational Research, 88, 37–42.
  • Platas, L. M. (2008). Measuring teachers’ knowledge of early mathematical development and their beliefs about mathematics teaching and learning in the preschool classroom. University of California, Berkeley.
  • Reid Fitzhebert, P. (2010). Pre-service elementary teachers’ mathematical beliefs and attitudes about high-stakes testing. Colombia University, Degree of Doctor of Education, Colombia.
  • Sapnas, K. G. & Zeller, R. A. (2002). Minimizing sample size when using exploratory factor analysis for measurement.Journal of Nursing Measurement, 10,135-154.
  • Schermelleh-Engel, K. & Moosbrugger, H., (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8 (2), 23-74.
  • Spodek, B. (1988). Implicit theories of early childhood education teachers: Foundations for professional behavior. In B. Spodek, O. N. Saracho, & D.L. Peters (Eds.), Professionalism and the early childhood practioner (pp. 161-172). New York: Teachers College Press.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 74-79.
  • Şimşek, F.Ö. (2007).Yapısal eşitlik modellemesine giriş: temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks.
  • Teo, T., (2010). Development and validation of the e-learning acceptance measure. Internet and Higher Education, 13, 148-152.
  • Thompson, A.G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics. (pp. 147-164). New York: Macmillan.
  • White, A.L, Way, J., Perry, B. & Southwell, B., (2005). Mathematical attitudes, beliefs and achievement in primary pre-service mathematics teacher education, Mathematics Teacher Education and Development, 7, 33-52.
  • Yonemura, M. (1986). A teacher at work: Professional development and the early childhood educator. New York: Teacher College Press.
  • Yurdugül, H. ve Aşkar, P. (2008). Öğrencilerin teknolojiye yönelik tutum ölçeği faktör yapılarının incelenmesi: Türkiye örneği, İlköğretim Online, 7(2), 288-309.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bülent Güven This is me

İlhan Karataş

Yasin Öztürk This is me

Selahattin Arslan

Kadir Gürsoy This is me

Publication Date June 26, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 12 Issue: 4

Cite

APA Güven, B., Karataş, İ., Öztürk, Y., Arslan, S., et al. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının okul öncesi matematik eğitimine ilişkin inançların belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 12(4), 969-980.
AMA Güven B, Karataş İ, Öztürk Y, Arslan S, Gürsoy K. Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının okul öncesi matematik eğitimine ilişkin inançların belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. İOO. December 2013;12(4):969-980.
Chicago Güven, Bülent, İlhan Karataş, Yasin Öztürk, Selahattin Arslan, and Kadir Gürsoy. “Okul öncesi öğretmenlerinin Ve öğretmen adaylarının Okul öncesi Matematik eğitimine ilişkin inançların Belirlenmesine yönelik Bir ölçek geliştirme çalışması”. İlköğretim Online 12, no. 4 (December 2013): 969-80.
EndNote Güven B, Karataş İ, Öztürk Y, Arslan S, Gürsoy K (December 1, 2013) Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının okul öncesi matematik eğitimine ilişkin inançların belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. İlköğretim Online 12 4 969–980.
IEEE B. Güven, İ. Karataş, Y. Öztürk, S. Arslan, and K. Gürsoy, “Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının okul öncesi matematik eğitimine ilişkin inançların belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması”, İOO, vol. 12, no. 4, pp. 969–980, 2013.
ISNAD Güven, Bülent et al. “Okul öncesi öğretmenlerinin Ve öğretmen adaylarının Okul öncesi Matematik eğitimine ilişkin inançların Belirlenmesine yönelik Bir ölçek geliştirme çalışması”. İlköğretim Online 12/4 (December 2013), 969-980.
JAMA Güven B, Karataş İ, Öztürk Y, Arslan S, Gürsoy K. Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının okul öncesi matematik eğitimine ilişkin inançların belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. İOO. 2013;12:969–980.
MLA Güven, Bülent et al. “Okul öncesi öğretmenlerinin Ve öğretmen adaylarının Okul öncesi Matematik eğitimine ilişkin inançların Belirlenmesine yönelik Bir ölçek geliştirme çalışması”. İlköğretim Online, vol. 12, no. 4, 2013, pp. 969-80.
Vancouver Güven B, Karataş İ, Öztürk Y, Arslan S, Gürsoy K. Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının okul öncesi matematik eğitimine ilişkin inançların belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. İOO. 2013;12(4):969-80.