There are two main objectives of this resarch: The first is to develop an attitude scale measuring the attitude of parents regarding music education in elementary schools. And the second is to search the attirudes of parents whose children attend elementary schools, in terms of different variables (sex, educational level, music listening frequency, having an instrument in residence, being able to play any instrument). 172 parents whoso children attend 3 elementary schools in the city center of Samsun in the 2010-2011 spring semester participated in the research. An attitude scale including 34 items and an individual information form have been used to collect the data. This is a single dimension scale and reliabilitiy calculated with Cronbah Alfa reliability coefficient is 0,97. Regarding the second purpose of this resarch, a meaningful difference was detected in parental attitudes in terms of their educational level, music listening frequency, presence of a musical instrument in residence, and being able to play an instrument.
ÖZ.Bu araştırmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Birinci amacı, ilköğretim okullarında verilen müzik eğitimine ilişkin anne ve babaların tutumlarını ölçmek amacıyla geçerliliği ve güvenirliliği sağlanmış bir ölçme aracı geliştirmektir. İkinci amacı ise çocukları ilköğretim okullarında okumakta olan anne-babaların (ebeveynlerin) müzik eğitimine ilişkin tutumlarını çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Araştırma 2010-2011 eğitim-öğretim yılının güz döneminde, Samsun büyükşehir belediye sınırları içerisindeki üç ilköğretim okulunun 6., 7. ve 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan çocukların velileri arasından 172 anne-babaya uygulanmıştır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla 34 maddeden oluşan bir tutum ölçeği kullanılmıştır. Ölçek tek boyutlu olup Cronbah Alfa güvenirlik katsayısıyla hesaplanan güvenirliği 0.97’dir. Araştırmanın ikinci amacına ilişkin olarak anne-baba tutumlarının; eğitim düzeylerine, müzik dinleme sıklığına, evde herhangi bir müzik çalgısına sahip olup olmamaya ve müzik çalgısını çalıp çalamamaya göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Ebeveyn tutumlarının cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 2 |