In this study, foreign language achievement has been researched in terms of these variables: fields at university (TSS, MS and TM), gender and university entrance exam scores. The participants were 1289 preparatory class students attending English courses at Ankara University in 2012. One factor ANCOVA was applied and proficiency test scores which had been taken at the beginning of the term were used as covariate variable. At the end of the study, it was found that when the proficiency test scores were controlled, the fields (TSS, MS and TM) made a difference in English language achievement. In addition, when the foreign language achievement was examined according to gender by controlling for the English proficiency test scores, a significant difference between females and males was observed and it was seen that females were more successful than males. It appeared that there was a significant medium relationship between university entrance exam scores and foreign language achievement when the proficiency test scores were controlled.
Bu çalışmanın amacı hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil başarısının üniversitede öğrenim gördüğü alan
(TM, MF, TS), cinsiyet ve üniversiteye giriş puanı değişkenleri açısından incelenmesidir. Katılımcılar 2012
yılında Ankara Üniversitesi yabancı dil hazırlık sınıflarında eğitim gören 1289 hazırlık sınıfı öğrencisidir.
Veriler dönem başındaki yeterlik puanlarının ortak değişken olarak alındığı tek faktörlü kovaryans analizi ve
korelasyon kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce
başarılarının, yeterlik puanları kontrol edildiğinde alanlara (TM, MF, TS) göre farklılaştığı ve sayısal alanda olan
öğrencilerin yabancı dil başarılarının sözel alanda olan öğrencilerden anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu
görülmüştür. Benzer sonucun cinsiyet değişkeni açısından da kadınlar lehine geçerli olduğu gözlenmiştir. Sayısal
alan öğrencilerinin üniversiteye giriş puanları ile yabancı dil başarısı arasında diğer alanlara göre daha yüksek ve
anlamlı bir korelasyon olduğu bulunmuştur. Bu bulgu, yabancı dil öğretmenleri, hazırlık sınıfı yöneticileri ve
program geliştirme uzmanları tarafından dikkate alınarak, öğrencilerin daha başarılı olmaları için homojen
gruplar oluşturmalarına ve çeşitli düzenlemeler yapmalarına katkı sağlayabilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 2 |