Bu araştırmanın temel amacı Türkçe dersi öğretmenlerinin öğrenme öğretme sürecinde kullandıkları yöntem ve tekniklerin kendi algıları doğrultusunda değerlendirilmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın ili merkezindeki ilköğretim okullarında çalışan 13 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubunun oluşturulması sırasında öğretmenlere araştırma amacı belirtilmiş; gönüllü olanlar çalışma grubuna alınmıştır. Görüşmeler sırasında ses kayıt cihazı kullanılmamış, araştırmacılar tarafından notlar alınmıştır. Araştırmada kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme formu araştırma ekibi tarafından hazırlanmıştır. Formda altı soru bulunurken her bir görüşme yaklaşık 20 dakika sürmüştür. Görüşmelerde elde edilen veriler üzerinde içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucu elde edilen nitel bulgulara göre, Türkçe öğretmenlerinin kendilerini en rahat hissettikleri yöntem ve teknikler; örnek metinle anlatma, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası ve dramadır. Öğretmenler bu yöntem ve tekniklerden sıklıkla yararlandıklarını ifade etmişlerdir. Buna ek olarak öğretmenler kullanılacak yöntem ve tekniğe karar verirken konu içeriğini temel aldıklarını belirtmişlerdir. Özellikle Türkçe dersinin içeriği gereği okuma ve yazma becerilerinin öğretimi sürecinde, sözlü ve yazılı anlatımı geliştirici yöntemleri, dilbilgisi konularında ise öğretmen merkezli yöntemleri daha fazla kullandıklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca öğretmenler, öğrencilerin kavrayamadığı bir durumla karşılaştıklarında tekrar anlatma yoluna gittiklerini, sınıfların kalabalık olması ve diğer fiziksel olanaksızlıklar nedeni ile de öğrenci merkezli bazı yöntem ve teknikleri kullanmaktan kaçındıklarını dile getirmişlerdir
The main purpose of the study is evaluation of methods and techniques that Turkish teachers use
during learning and teaching process according to their own perceptions. Qualitative research method and half
structured interview technique was used in the study. The sample of the study consisted of 13 Turkish teachers,
working in primary schools in the centre of Aydın. During sample gathering process, teachers were
acknowledged about the research and only the volunteer teachers attended to the study. During the interviews,
recorder was not used; notes were taken by the researcher instead. Half structured interview form used in the
study was prepared by the research team. The form was made up of 6 questions and each interview lasted
approximately 20 minutes. The data, gained from the interviews was analysed by content analysis. According to
the qualitative findings, methods and techniques which Turkish teachers feel comfortable with were narration
with a sample text, discussion, question and answer, brain storming and drama. Teachers expressed that they
took advantage of these methods and techniques frequently. In addition, they said that while deciding which
techniques and methods to be used, they took into consideration the content. Especially for the content of
Turkish lesson, they stated that during reading and writing teaching process they prefer methods with improving
oral and written expression; for grammar subjects they preferred to use more teacher centred methods. And also
teachers indicated that when they come across a position that their students have difficulty with understanding,
they prefer to explain the subject again. Because of the crowded classes and other lack of physical capacity
problems, they stated that they avoid student centred methods and techniques.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 3 |