Literatürde de belirtildiği gibi öğrencilerin matematik kaygısını etkileyen pek çok değişken söz konusudur.
Öğrencilerin matematik kaygısını etkileyen değişkenlerden birisi onların başarı güdüleri iken bir diğeri de sosyal
kıyaslama düzeyleridir. Bu çalışmada, lise öğrencilerinin başarı güdülerinin ve sosyal kıyaslama düzeylerinin onların
matematik kaygılarının yordayıcısı olup olmadığını araştırmak amaçlamaktadır. Çalışma grubunu, özel bir dershaneye
devam eden 166 tane 9. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu çalışmada, çoklu lineer regresyon analizi kullanılmıştır.
Çoklu lineer regresyon analizinde, yordayıcı değişkenler olan başarı güdüsü ve sosyal kıyaslama ile bağımlı değişken
olan matematik kaygısı arasındaki ilişki test edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, hem başarı güdüsünün tek
başına hem de başarı güdüsü ve sosyal kıyaslamanın birlikte, lise öğrencilerinin matematik kaygılarının anlamlı
yordayıcıları olduğu görülmüştür.
As stated in the literature, there are various variables affecting mathematics anxiety. While a
variable affecting students’ mathematics anxiety is their achievement motivation, another variable affecting
students’ mathematics anxiety is their social comparison. This study aims to determine if achievement
motivation and social comparison are significant predictors of high school students’ mathematics anxiety. The
study groups were comprised of 166 9th grade students still attending a private tutoring center. In this study, a
multiple linear regression analysis was used. In multiple linear regression analysis, the relationship between the
predictor variables, students’ achievement motivation, and social comparison, and the dependent variable,
mathematics anxiety, were tested. It was determined that achievement motivation alone, and achievement
motivation and social comparison together are significant predictors of high school students’ mathematics
anxiety.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 2 |