Research Article
BibTex RIS Cite

6-14 Yaş Arası Öğrencilerde Görülen Matematik Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri

Year 2011, Volume: 10 Issue: 2, 757 - 775, 26.06.2011

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim kurumlarında görev yapan sınıf ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin matematik öğrenme bozukluğuyla ilgili görüşlerini incelemektir. Araştırmaya Antalya’da görev yapmakta olan 5’i ilköğretim matematik ve 5’i sınıf öğretmeni olmak üzere 10 öğretmen katılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinin kullanıldığı araştırmada veriler 7 açık uçlu soru ile toplanmış ve nitel araştırma kapsamında betimsel analiz yaklaşımı ile çözümlenmiştir. Araştırmada öğretmenlerin diskalkuli kavramını bilmedikleri, diskalkuli yerine öğrenme bozukluğu kavramını kullandıkları tespit edilmiştir. Öğretmenler, matematik öğrenme bozukluğunun sık karşılaşılan bir durum olduğunu ifade etmelerine rağmen matematik öğrenme bozukluğu olduğunu düşündükleri öğrencilerine tam anlamıyla yardımcı olamadıkları görülmüştür. Bunun sebebini öğretmenler, okulların fiziksel yapısı ve ilköğretim matematik programının yoğunluğu gibi faktörlere dayandırmışlardır. Ayrıca öğretmenlerin hepsi matematik öğrenme bozukluğuyla ilgili uzman yardımı alamadıklarını ve matematik öğrenme bozukluğu olabileceğini düşündükleri öğrencilerin ailelerinin ilgisiz olduklarını belirtmişlerdir

References

  • Ackerman, P. T., & Dykman, R. A. (1995). Reading-disabled students with cormorbid arithmetic disabilitiy. Developmental Neuropsychology, 11, 351–371.
  • Alarcon, M., Defries, J. C., Gillis-Light, J., & Pennington, B. F. (1997). A twin study of mathematics disability. Journal of Learning Disabilities, 30, 617–623.
  • Alghazo, M. E., & Naggar Gaad, E. (2004). General education teachers in the United Arab Emirates and their acceptance of the inclusion of students with disabilities. British Journal of Special Education, 31(2), 94-100.
  • Ansari, D., & Karmiloff-Smith, A. (2002). A typical trajectories of number development: a neuroconstructivist perspective. Trends in Cognitive Sciences, 6(12), 511–516.
  • Badian, N. A. (1983). Dyscalculia and nonverbal disorders of learning. In. H.R.Myklebust (Ed.), Progress in learning disabilities (pp. 235-264). New York, NY: Grune & Stratton.
  • Bal, A.P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Beacham, N., & Trott, C. (2005). Screening for dyscalculia within HE [Higher Education]. MSOR Connections, 5(1), 1–4.
  • Bevan, A., & Butterworth, B. (2002). The responses of students and teachers to maths disabilities in the adresinden 11 Nisan 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • www.mathematicalbrain.com/pdf/2002BEVANBB.PDF
  • Butterworth, B. (1999). The mathematical brain. London: Macmillan.
  • Butterworth, B. (2003). Dyscalculia screener: highlighting pupils with specific learning difficulties in maths. London: Nelson Publishing Company.
  • Butterworth, B. (2005). Developmental dyscalculia. In J. I. D. Campbell (Ed.), Handbook of Mathematical Cognition (pp. 455–467). Hove: Psychology Press.
  • Cooney, T. J., & Shealy, B. E. (1997). On understanding the structure of teachers' beliefs and their relationship to change. In E. Fennema & B. Nelson (Eds.), Mathematics teachers in transmission (pp. 87-109). Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum.
  • Dede, Y. (2007). Matematiğin öğretim biçimine ilişkin öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 17-30.
  • DfES. (2001). The daily mathematics lesson: Guidance to support pupils with dyslexia and dyscalculia. London: DfES. [Online] http://scotens.org/sen/resources/dyslexia_leaflet_maths.pdf adresinden 4 Şubat 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Geary, D. C. (1990). A componential analysis of early learning deficits in mathematics. Journal of Experimental Child Psychology, 498, 363–383.
  • Geary, D. C., & Brown, S. C. (1991). Cognitive addition: strategy choice and speed-of processing differences in gifted, normal, and mathematically disabled children. Developmental Psychology, 27, 398–406.
  • Geary, D. C. (1993). Mathematical disabilities: cognition, neuropsychological and genetic components. Psychological Bulletin, 114, 345–362.
  • Geary, D. C., Hamson, C. O., & Hoard, M. K. (2000). Numerical and arithmetical cognition: a longitudinal study of process of and concept deficits in children with learning disability. Journal of Experimental Child Psychology, 77, 236–263.
  • Geary, D. C. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 37(1), 4– 15.
  • Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R. (1996). Developmental dyscalculia: prevalence and demographic features. Developmental Medicine and Child Neurology, 38, 25–33.
  • Güner, O. Matematik öğretmeni. Davranış Bilimleri Enstitüsü. [Online]: http://www.bilinclianne.com/index.php?option=com_content&task=view&id=291&Itemid=31 adresinden 4 Şubat 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Kaufmann, L., Handl, P., & Thony, B. (2003). Evaluation of a numeracy intervention program focusing on basic numerical knowledge and conceptual knowledge: A pilot study. Journal of Learning Disabilities, 36(6), 564–573.
  • Kosc, L. (1974).Developmental dyscalculia. Journal of Learning Disabilities 7(3), 164–177.
  • Korkmazlar, Ü. (1993). Özel Öğrenme Bozukluğu ve Tanı Yöntemleri. 3. Çocuk ve Ergen Psikiyatri Kongresi Sapanca. Bildiriler Kitabı, 1–10.
  • Korkmazlar, Ü. (2003). Okul öncesi dönemde öğrenme sorunlarını tanımak. Okul Öncesi Eğitim: Sorunlar ve Çözümler Sempozyumu Bildiri Metinleri, İstanbul: Özel Okullar Derneği Yayınları, 27–36.
  • Köroğlu, E. (2008). DSM-IV - tanı ölçütleri başvuru kitabı. (4. Basım), İstanbul: HYB Yayıncılık.
  • Messenger, C., Emerson J., & Bird, R. (2007).Dyscalculia in harrow. Mathematics Teaching Incorporating Micromath, 204, 37–39.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. (Second Edition), Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Miller, S. P., & Mercer, C. D. (1997). Educational aspects of mathematics disabilities. Journal of Learning Disabilities, 30, 47–56.
  • National Institute of Mental Health From the LDA of California and UC Davis M.I. N.D. Institute "Q.U.I.L.T.S. Calendar” from 2001–2002. “Plain Talk About Children With Learning Disabilities.” [Online] http://www.ldaamerica.org/aboutld/teachers/understanding/dyscalculia.asp adresinden 4 Şubat 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Orbeyi, S. (2007). İlköğretim matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Türkiye.
  • Pellegrino, J. W., & Goldman, S. R. (1987). Information processing in elementary mathematics. Journal of Learning Disabilities, 20, 23-32.
  • Rourke, B. P., & Finlayson, M. A. J. (1978). Neuropsychological significance of variations in patterns of academic performance: Verbal and visual-spatial abilities. Journal of Abnormal Child Psychology, 6, 121–133.
  • Saravanabhavan, S., & Saravanabhavan, R. (2001). Attitudes toward disabilities across cultures. Educational Practice & Theory, 23(2), 49–60.
  • Saravanabhavan, S., & Saravanabhavan, R. (2010). Knowledge of learning disability among pre-and in-service teachers in India. International Journal of Special Education, 25(3), 132-138.
  • Shalev, R. S., & Gross-Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatric Neurology, 24(5), 337– 342.
  • Shalev, R. S., Manor, O., Kerem, B., Ayali, M., Badichi, N., Friedlander, Y., & Gross-Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia is a familial learning disability. Journal of Learning Disabilities, 34, 59–65.
  • Shalev, R. S., Manor, O., & Gross-Tsur, V. (1997). Neuropsychological aspects of developmental dyscalculia. Mathematical Cognition, 33, 105–120.
  • Siegel, L. S., & Ryan, E. B. (1989). The developmental of working memory in normally achieving and subtypes of learning disabled children. Child Development, 60, 973–980.
  • T. C. Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi. (2000). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. MEB, 63(2509), 1–79.
  • Trott, C. (2003). Mathematics support for dyslexic students”. MSOR Connections, 3(4), 17–20.
  • Wadlington, E. M. & Wadlington, P. L. (2005). What educators really believe about dyslexia. Reading Improvement, 42 (1), 16-33.
  • Wadlington, E. M. & Wadlington, P. M. (2006). How dyslexia and dyscalculia affect educators and their students. Paper to be presented at the annual conference of the Association for Childhood Educational International, San Antonio, TX.
  • Wadlington, E. M., Wadlington, P. L., & Rupp, D. E. (2006). Teachers with dyslexia and dyscalculia: Effects on life. Academic Exchange Quarterly, 10, 110-123.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (genişletilmiş 5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık. EK
  • özelliklerinden bahseder misiniz?...............................................................................................
  • Matematik öğrenme bozukluğu olduğunu düşündüğünüz öğrencilere uygun öğrenme ortamları nasıl olmalıdır? Hangi öğretim yöntemlerinin bu öğrenciler üzerinde etkili olduğunu düşünüyorsunuz?...........................................................................................................................
  • Matematik öğrenme bozukluğu olduğunu düşündüğünüz öğrencileriniz ilköğretim matematik programındaki hedef ve davranışları kazanım seviyesi hakkında düşünceleriniz nelerdir?.........
  • Matematik öğrenme bozukluğu konusunda uzman yardımı ve aile desteğine ihtiyaç duyuyor musunuz?......................................................................................................................................

Teachers' Opinions About Dyscalculia Seen in the Students Between the Ages of 6-14

Year 2011, Volume: 10 Issue: 2, 757 - 775, 26.06.2011

Abstract

The purpose of this study was to assess the primary school teachers’ and elementary
mathematics teachers’ opinions about dyscalculia. Semi-structured interview was conducted in this study and 7
open-ended questions were analyzed using descriptive analysis approach. The research indicated that the
teachers did not know the term of “dyscalculia” instead they used “learning disability”. It was understood that
although teachers expressed that they often encountered dyscalculia, they could not help the students who
probably had dyscalculia. Furthermore all of the teachers stated that they cannot ask the experts for help about
dyscalculia and also the families who are suspected to have dyscalculic children are generally careless.

References

  • Ackerman, P. T., & Dykman, R. A. (1995). Reading-disabled students with cormorbid arithmetic disabilitiy. Developmental Neuropsychology, 11, 351–371.
  • Alarcon, M., Defries, J. C., Gillis-Light, J., & Pennington, B. F. (1997). A twin study of mathematics disability. Journal of Learning Disabilities, 30, 617–623.
  • Alghazo, M. E., & Naggar Gaad, E. (2004). General education teachers in the United Arab Emirates and their acceptance of the inclusion of students with disabilities. British Journal of Special Education, 31(2), 94-100.
  • Ansari, D., & Karmiloff-Smith, A. (2002). A typical trajectories of number development: a neuroconstructivist perspective. Trends in Cognitive Sciences, 6(12), 511–516.
  • Badian, N. A. (1983). Dyscalculia and nonverbal disorders of learning. In. H.R.Myklebust (Ed.), Progress in learning disabilities (pp. 235-264). New York, NY: Grune & Stratton.
  • Bal, A.P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Beacham, N., & Trott, C. (2005). Screening for dyscalculia within HE [Higher Education]. MSOR Connections, 5(1), 1–4.
  • Bevan, A., & Butterworth, B. (2002). The responses of students and teachers to maths disabilities in the adresinden 11 Nisan 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • www.mathematicalbrain.com/pdf/2002BEVANBB.PDF
  • Butterworth, B. (1999). The mathematical brain. London: Macmillan.
  • Butterworth, B. (2003). Dyscalculia screener: highlighting pupils with specific learning difficulties in maths. London: Nelson Publishing Company.
  • Butterworth, B. (2005). Developmental dyscalculia. In J. I. D. Campbell (Ed.), Handbook of Mathematical Cognition (pp. 455–467). Hove: Psychology Press.
  • Cooney, T. J., & Shealy, B. E. (1997). On understanding the structure of teachers' beliefs and their relationship to change. In E. Fennema & B. Nelson (Eds.), Mathematics teachers in transmission (pp. 87-109). Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum.
  • Dede, Y. (2007). Matematiğin öğretim biçimine ilişkin öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 17-30.
  • DfES. (2001). The daily mathematics lesson: Guidance to support pupils with dyslexia and dyscalculia. London: DfES. [Online] http://scotens.org/sen/resources/dyslexia_leaflet_maths.pdf adresinden 4 Şubat 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Geary, D. C. (1990). A componential analysis of early learning deficits in mathematics. Journal of Experimental Child Psychology, 498, 363–383.
  • Geary, D. C., & Brown, S. C. (1991). Cognitive addition: strategy choice and speed-of processing differences in gifted, normal, and mathematically disabled children. Developmental Psychology, 27, 398–406.
  • Geary, D. C. (1993). Mathematical disabilities: cognition, neuropsychological and genetic components. Psychological Bulletin, 114, 345–362.
  • Geary, D. C., Hamson, C. O., & Hoard, M. K. (2000). Numerical and arithmetical cognition: a longitudinal study of process of and concept deficits in children with learning disability. Journal of Experimental Child Psychology, 77, 236–263.
  • Geary, D. C. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 37(1), 4– 15.
  • Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R. (1996). Developmental dyscalculia: prevalence and demographic features. Developmental Medicine and Child Neurology, 38, 25–33.
  • Güner, O. Matematik öğretmeni. Davranış Bilimleri Enstitüsü. [Online]: http://www.bilinclianne.com/index.php?option=com_content&task=view&id=291&Itemid=31 adresinden 4 Şubat 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Kaufmann, L., Handl, P., & Thony, B. (2003). Evaluation of a numeracy intervention program focusing on basic numerical knowledge and conceptual knowledge: A pilot study. Journal of Learning Disabilities, 36(6), 564–573.
  • Kosc, L. (1974).Developmental dyscalculia. Journal of Learning Disabilities 7(3), 164–177.
  • Korkmazlar, Ü. (1993). Özel Öğrenme Bozukluğu ve Tanı Yöntemleri. 3. Çocuk ve Ergen Psikiyatri Kongresi Sapanca. Bildiriler Kitabı, 1–10.
  • Korkmazlar, Ü. (2003). Okul öncesi dönemde öğrenme sorunlarını tanımak. Okul Öncesi Eğitim: Sorunlar ve Çözümler Sempozyumu Bildiri Metinleri, İstanbul: Özel Okullar Derneği Yayınları, 27–36.
  • Köroğlu, E. (2008). DSM-IV - tanı ölçütleri başvuru kitabı. (4. Basım), İstanbul: HYB Yayıncılık.
  • Messenger, C., Emerson J., & Bird, R. (2007).Dyscalculia in harrow. Mathematics Teaching Incorporating Micromath, 204, 37–39.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. (Second Edition), Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Miller, S. P., & Mercer, C. D. (1997). Educational aspects of mathematics disabilities. Journal of Learning Disabilities, 30, 47–56.
  • National Institute of Mental Health From the LDA of California and UC Davis M.I. N.D. Institute "Q.U.I.L.T.S. Calendar” from 2001–2002. “Plain Talk About Children With Learning Disabilities.” [Online] http://www.ldaamerica.org/aboutld/teachers/understanding/dyscalculia.asp adresinden 4 Şubat 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Orbeyi, S. (2007). İlköğretim matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, Türkiye.
  • Pellegrino, J. W., & Goldman, S. R. (1987). Information processing in elementary mathematics. Journal of Learning Disabilities, 20, 23-32.
  • Rourke, B. P., & Finlayson, M. A. J. (1978). Neuropsychological significance of variations in patterns of academic performance: Verbal and visual-spatial abilities. Journal of Abnormal Child Psychology, 6, 121–133.
  • Saravanabhavan, S., & Saravanabhavan, R. (2001). Attitudes toward disabilities across cultures. Educational Practice & Theory, 23(2), 49–60.
  • Saravanabhavan, S., & Saravanabhavan, R. (2010). Knowledge of learning disability among pre-and in-service teachers in India. International Journal of Special Education, 25(3), 132-138.
  • Shalev, R. S., & Gross-Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatric Neurology, 24(5), 337– 342.
  • Shalev, R. S., Manor, O., Kerem, B., Ayali, M., Badichi, N., Friedlander, Y., & Gross-Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia is a familial learning disability. Journal of Learning Disabilities, 34, 59–65.
  • Shalev, R. S., Manor, O., & Gross-Tsur, V. (1997). Neuropsychological aspects of developmental dyscalculia. Mathematical Cognition, 33, 105–120.
  • Siegel, L. S., & Ryan, E. B. (1989). The developmental of working memory in normally achieving and subtypes of learning disabled children. Child Development, 60, 973–980.
  • T. C. Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi. (2000). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. MEB, 63(2509), 1–79.
  • Trott, C. (2003). Mathematics support for dyslexic students”. MSOR Connections, 3(4), 17–20.
  • Wadlington, E. M. & Wadlington, P. L. (2005). What educators really believe about dyslexia. Reading Improvement, 42 (1), 16-33.
  • Wadlington, E. M. & Wadlington, P. M. (2006). How dyslexia and dyscalculia affect educators and their students. Paper to be presented at the annual conference of the Association for Childhood Educational International, San Antonio, TX.
  • Wadlington, E. M., Wadlington, P. L., & Rupp, D. E. (2006). Teachers with dyslexia and dyscalculia: Effects on life. Academic Exchange Quarterly, 10, 110-123.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (genişletilmiş 5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık. EK
  • özelliklerinden bahseder misiniz?...............................................................................................
  • Matematik öğrenme bozukluğu olduğunu düşündüğünüz öğrencilere uygun öğrenme ortamları nasıl olmalıdır? Hangi öğretim yöntemlerinin bu öğrenciler üzerinde etkili olduğunu düşünüyorsunuz?...........................................................................................................................
  • Matematik öğrenme bozukluğu olduğunu düşündüğünüz öğrencileriniz ilköğretim matematik programındaki hedef ve davranışları kazanım seviyesi hakkında düşünceleriniz nelerdir?.........
  • Matematik öğrenme bozukluğu konusunda uzman yardımı ve aile desteğine ihtiyaç duyuyor musunuz?......................................................................................................................................
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sinem Sezer

Ayça Akın This is me

Publication Date June 26, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Sezer, S., & Akın, A. (2011). 6-14 Yaş Arası Öğrencilerde Görülen Matematik Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online, 10(2), 757-775.
AMA Sezer S, Akın A. 6-14 Yaş Arası Öğrencilerde Görülen Matematik Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri. EEO. June 2011;10(2):757-775.
Chicago Sezer, Sinem, and Ayça Akın. “6-14 Yaş Arası Öğrencilerde Görülen Matematik Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri”. İlköğretim Online 10, no. 2 (June 2011): 757-75.
EndNote Sezer S, Akın A (June 1, 2011) 6-14 Yaş Arası Öğrencilerde Görülen Matematik Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online 10 2 757–775.
IEEE S. Sezer and A. Akın, “6-14 Yaş Arası Öğrencilerde Görülen Matematik Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri”, EEO, vol. 10, no. 2, pp. 757–775, 2011.
ISNAD Sezer, Sinem - Akın, Ayça. “6-14 Yaş Arası Öğrencilerde Görülen Matematik Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri”. İlköğretim Online 10/2 (June 2011), 757-775.
JAMA Sezer S, Akın A. 6-14 Yaş Arası Öğrencilerde Görülen Matematik Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri. EEO. 2011;10:757–775.
MLA Sezer, Sinem and Ayça Akın. “6-14 Yaş Arası Öğrencilerde Görülen Matematik Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri”. İlköğretim Online, vol. 10, no. 2, 2011, pp. 757-75.
Vancouver Sezer S, Akın A. 6-14 Yaş Arası Öğrencilerde Görülen Matematik Öğrenme Bozukluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri. EEO. 2011;10(2):757-75.