Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği'nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi

Year 2011, Volume: 10 Issue: 1, 12 - 19, 26.06.2011

Abstract

Bu çalışmanın amacı Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin psikometrik özelliklerini ergenlerden oluşan bir örneklemde incelemektir. SGKÖ-E’ nin geçerlik ve güvenirliği 12-15 yaşları arasında 453 ergen (235 kız ve 218 erkek) üzerinde incelenmiştir. Araştırmada SGKÖ-E’nin faktör yapısını belirlemek amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizi sonuçları ölçeğin tek faktörlü olduğunu ortaya koymuştur. Ölçüt bağıntılı geçerliğini incelemek için ise Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği (ESKÖ) ile korelasyonuna bakılmıştır. SGKÖ-E ile ESKÖ ve alt boyutları arasında yüksek düzeyde pozitif ilişkiler bulunmuştur. SGKÖ-E’ nin Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .91 ve test tekrar test güvenirlik katsayısı .80 olarak bulunmuştur. Elde edilen bu bulgular SGKÖ-E’ nin ergenlerde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir

References

  • Aydın, A. ve Sütçü, T. S. (2007). Ergenler için sosyal kaygı ölçeğinin (ESKÖ) geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14 (2), 79-89.
  • Barbara M. B. & Campbell T. L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross- Cultural Psychology, 30, 555.
  • Bentler, P. M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456.
  • Bentler, P. M. & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88, 588-606.
  • Browne, M. W. & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen ve J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury Park, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk Ş., Akgün E.Ö., Özkahveci Ö., ve Demirel., F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (2) 207-239
  • Cash, T.F., Santos, M.T., & Fleming Williams, E. (2005). Coping with body-image threats and challenges: Validation of the Body Image Coping Strategies Inventory. Journal of Psychosomatic Research, 58, 191-199.
  • Cash, T. F. & Fleming, E. C. (2002). The impact of body image experiences: Development of the body image quality of life inventory. Journal of Eating Disorder, 31, 455-460.
  • Doğan, T. (2009). Bilişsel ve Kendini Değerlendirme Süreçlerinin Sosyal Anksiyete Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • Göksan, B. (2007). Ergenlerde Bedan İmajı ve Beden Dismorfik Bozukluğu. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. Şişli Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Psikiyatri Kliniği. İstanbul.
  • Hart, T.A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C. & Heimberg, R. C. (2008). Development and Examination of the Social Appearance Anxiety Scale. Assessment, 15, 48-59.
  • La Greca, L. J. & Lopez, N. (1998) Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology, 26:83-94.
  • Jung, J. & Lee, S-H. (2006). Behavior between korean and U.S. women cross-cultural comparisons of appearance self-schema, body image, self-esteem, and dieting. Family and Consumer Sciences Research Journal, 34, 350.
  • Kuzucu, Y. (2008). Duygusal farkındalık düzeyi ölçeğinin uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 51-64.
  • Marsh, H. W., Hau, K.T., Artelt, C., Baumert, J. & Peschar, J. L. (2006). OECD's brief self-report measure of educational psychology's most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311–360.
  • Orsel, S., Canpolat, B. I., Akdemir, A. ve Özbay, H. (2004). Diyet Yapan ve Yapmayan Ergenlerin Kendilik Algısı, Beden İmajı ve Beden Kitle Indeksi Açısından Karşılaştırılması. Türk Psikiyatri Dergisi 15(1):5-15.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ekinoks Yayınları, Ankara.
  • Yılmaz, V. ve Çelik H. E. (2009). Lisrel ile Yapısal Eşitlik Modellemesi-I: Temel Kavramlar, Uygulamalar, Programlama. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.

An Investigation of the Psychometric Properties of the Social Appearance Anxiety Scale in an Adolescent Sample

Year 2011, Volume: 10 Issue: 1, 12 - 19, 26.06.2011

Abstract

The aim of the present study evaluate psychometric properties of the Social Appearance Anxiety
Scale for Adolescents (SAAS-A) in Turkish sample. The psychometric properties of SAAS-A were examined
ona sample of 453 (235 girls, 218 boys) adolescents between 12-15 years of age. In order to determine the
construct validity of SAAS-A, exploratory and confirmatory factor analysis was conducted. The factor analysis
resulted in factors. Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A) was used for the criterion validity. It was
found positive and high correlations between SAAS-A and SAS-A. The Cronbach’s alpha for the SAAS-A was
.91 and the computed test re-test reliability coefficient was .80. These findings demonstrate that the validity and
the reliability of SAAS-A were satisfactory for the Turkish elementary school sample.

References

  • Aydın, A. ve Sütçü, T. S. (2007). Ergenler için sosyal kaygı ölçeğinin (ESKÖ) geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14 (2), 79-89.
  • Barbara M. B. & Campbell T. L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross- Cultural Psychology, 30, 555.
  • Bentler, P. M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456.
  • Bentler, P. M. & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88, 588-606.
  • Browne, M. W. & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen ve J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury Park, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk Ş., Akgün E.Ö., Özkahveci Ö., ve Demirel., F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (2) 207-239
  • Cash, T.F., Santos, M.T., & Fleming Williams, E. (2005). Coping with body-image threats and challenges: Validation of the Body Image Coping Strategies Inventory. Journal of Psychosomatic Research, 58, 191-199.
  • Cash, T. F. & Fleming, E. C. (2002). The impact of body image experiences: Development of the body image quality of life inventory. Journal of Eating Disorder, 31, 455-460.
  • Doğan, T. (2009). Bilişsel ve Kendini Değerlendirme Süreçlerinin Sosyal Anksiyete Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • Göksan, B. (2007). Ergenlerde Bedan İmajı ve Beden Dismorfik Bozukluğu. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. Şişli Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Psikiyatri Kliniği. İstanbul.
  • Hart, T.A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C. & Heimberg, R. C. (2008). Development and Examination of the Social Appearance Anxiety Scale. Assessment, 15, 48-59.
  • La Greca, L. J. & Lopez, N. (1998) Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology, 26:83-94.
  • Jung, J. & Lee, S-H. (2006). Behavior between korean and U.S. women cross-cultural comparisons of appearance self-schema, body image, self-esteem, and dieting. Family and Consumer Sciences Research Journal, 34, 350.
  • Kuzucu, Y. (2008). Duygusal farkındalık düzeyi ölçeğinin uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 51-64.
  • Marsh, H. W., Hau, K.T., Artelt, C., Baumert, J. & Peschar, J. L. (2006). OECD's brief self-report measure of educational psychology's most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311–360.
  • Orsel, S., Canpolat, B. I., Akdemir, A. ve Özbay, H. (2004). Diyet Yapan ve Yapmayan Ergenlerin Kendilik Algısı, Beden İmajı ve Beden Kitle Indeksi Açısından Karşılaştırılması. Türk Psikiyatri Dergisi 15(1):5-15.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ekinoks Yayınları, Ankara.
  • Yılmaz, V. ve Çelik H. E. (2009). Lisrel ile Yapısal Eşitlik Modellemesi-I: Temel Kavramlar, Uygulamalar, Programlama. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tayfun Doğan

Publication Date June 26, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Doğan, T. (2011). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(1), 12-19.
AMA Doğan T. Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi. EEO. March 2011;10(1):12-19.
Chicago Doğan, Tayfun. “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi”. İlköğretim Online 10, no. 1 (March 2011): 12-19.
EndNote Doğan T (March 1, 2011) Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi. İlköğretim Online 10 1 12–19.
IEEE T. Doğan, “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi”, EEO, vol. 10, no. 1, pp. 12–19, 2011.
ISNAD Doğan, Tayfun. “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi”. İlköğretim Online 10/1 (March 2011), 12-19.
JAMA Doğan T. Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi. EEO. 2011;10:12–19.
MLA Doğan, Tayfun. “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi”. İlköğretim Online, vol. 10, no. 1, 2011, pp. 12-19.
Vancouver Doğan T. Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin Psikometrik Özelliklerinin Ergenlerden Oluşan Bir Örneklemde İncelenmesi. EEO. 2011;10(1):12-9.