Beliren yetişkinlik, 18-29 yaş arasını kapsayan yeni bir yaşam dönemidir. Gelişimde, evre ya da alt evrelerden söz etmek için en önemli ölçüt “niteliksel değişimdir”. Niteliksel değişim bağlamında, beliren yetişkinlik döneminin alt evrelerinin olup olmadığının incelenmesi bu alana katkı sağlayabilir. Acaba beliren yetişkinliğin alt dönemleri var mıdır? Bu çalışma, en temel anlamıyla bu sorulara cevap verme amacını taşımaktadır. Bu araştırma, kesitsel araştırma düzeninin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Veriler 19-26 yaş arası 453 beliren yetişkinden elde edilmiştir. Verilerin toplanması için, Beliren Yetişkinliğin Boyutları Envanteri (Reiffman, Arnett ve Colwell, 2003) kullanılmıştır. Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Ölçekten ve alt ölçeklerden alınan toplam puanlarda yaşa göre anlamlı fark bulunmuştur. Sonuçlar beliren yetişkinliğin “yalancı beliren yetişkinlik”, “orta beliren yetişkinlik” ve “yetişkinimsi” olarak adlandırılabilecek üç alt evreden oluştuğuna işaret etmektedir ve beliren yetişkinlik kuramı ve “yeniden merkezleşme” kavramı bağlamında tartışılmıştır
Emerging adulthood is a new life period which considers between the ages 18-29. In human
development, the most important criteria is “quantitative change” for existing stage or substage. In this context,
it is necessitate to investigate whether this period has substages or not. Does emerging adulthood have
substages? Basically, this descriptive study aims to answer these questions. Data were collected 453 people who
are between the ages 19-26. The Inventory of Dimensions of Emerging Adulthood (Reiffman, Arnett and
Colwell, 2003) was used for gathering data. In analysing data, One-way ANOVA test was used. There are
significant relationships between total score of scale and age and subscales and age. It seems there are three
substages which are might called “pseudo emerging adulthood”, “middle emerging adulthood”, and “adulthoid”.
Findings were discussed in the context of emerging adulthood theory, and the concept of “recentering”.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 1 |