Bu çalışmada 2005-2009 yılları arasında gerçekleştirilen fen eğitimi alanındaki lisansüstü tezlerin; amaç, önem,
problem cümlesi ve/veya hipozteler, sayıltılar-sınırlılıklar ve yöntem bölümlerinin yeterlilik düzeyleri ve eksik yönleri
belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, İlköğretim bölümü ve fen bilgisi anabilim dalında gerçekleştirilen 17 üniversiteden
toplam 125 yüksek lisans ve doktora düzeyinde tez içerisinden, üniversite bazında ağırlıklar göz önüne alınarak
tabakalandırılmış ve incelenmek üzere 40 tez belirlenmiştir. Tezlerin değerlendirilmesi amacıyla uzmanlar tarafından
geliştirilen “Tez Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Üç uzman tarafından gerçekleştirilen değerlendirmeler arasındaki
ortalama uyuşum yüzdesi formun ilk değerlendirme kısmı için .84 ve ikincisi için .91 olarak belirlenmiştir. İncelemeler
sonucunda tezlerin özellikle araştırmanın önemi, modeli, evren-örneklem seçimi, ölçme araçların geçerlilik ve güvenirlik
süreçleri, istatistiksel yöntem ve veri çözümleme teknikleri konusunda eksiklikleri olduğu belirlenmiş ve çözüm önerileri
getirilmeye çalışılmıştır.
This study attempted to determine the proficiency levels and drawbacks of the purpose, significance, problem
statements and/or hypothesis, premises-limitations and methodology parts of the graduate theses in science
education between 2005 and 2009. To this end, stratifying their weights on university basis, the researchers
selected 40 theses among a total of 125 master’s and PhD theses submitted to the elementary education and
science departments of 17 universities. In order to assess the theses, the study uses the “Thesis Evaluation
Form” developed by the researchers. The percentage of the average goodness-of-fit among the assessments of
three experts was calculated to be .84 for the first evaluation part of the form, and .91 for the second part. As a
result of the analyses, it was found that the theses had shortcomings in the study’s significance, model, universesample
selection, validity and reliability processes of the measurement instruments, and statistical method-data
analysis techniques, for which it attempted to suggest solutions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 1 |