Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin sahip oldukları değerlerin, iş doyumuna olan etkisini incelemektir.
Araştırmanın çalışma grubu, farklı branşlara sahip olan 182 bayan, 121 erkek olmak üzere Konya’da görev yapan 303
öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri toplamak için, Schwartz Değerler Listesi ve Hackman ve Oldham
tarafından geliştirilen İş Doyum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin iş doyumu ile insani
değerlerin güç, başarı, hazcılık, uyarılma, özdenetim, evrensellik, yardım severlik, geleneksellik ve güvenlik alt
boyutlarıyla anlamlı ilişki bulunmuştur. Araştırmanın bir diğer sonucu ise, öğretmenlerin iş doyumların insani
değerleri anlamlı bir şekilde yordamaktadır.
The aim of this research is to analyze the effect of teachers’ values to their job satisfaction in Konya. .
In this research, 121 male and 182 female teachers, 303 in total, working on different branches at were examined. The
data were collected by using Schwartz’s list of values and job satisfaction scale developed by Hackman and Oldham.
The study indicated a meaningful relationship between job satisfaction and humanitarian value and power, success,
hedonism, excitation, self-control, universality, charitableness, traditionality and safety sub magnitudes. Another result
of the research is to regress the teachers’ humanitarian values of job satisfaction meaningfully.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 1 |