Bu araştırma öğrenci ve öğretmenlerin matematik dersinde yer alan alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını algılama düzeylerini ve bunun uygulanabilirlik düzeyini ortaya çıkarmak amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın modeli hem nicel hem de nitel yöntemler birlikte kullanılarak desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Adana ili merkez ilçelerinde görev yapan 226 öğretmen ve 881 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Anketi (AÖDA) ve yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. AÖDA’nin öğretmen formuna uygulanan faktör analiz sonucunda elde edilen alt ölçekler “Araştırarak Öğrenme Yeteneğini Geliştirme” ve “Öğrenen Özelliklerini Ölçme” iken öğrenci formunda ki alt ölçekler ise “Araştırarak Öğrenme”, “Hoşlanma” ve “Beceri Geliştirme”dir. Araştırmanın sonucunda hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin alternatif ölçme ve değerlendirme amaçlarına katıldıkları ve bunların uygulama düzeyinde gerçekleştirildiği bulgusuna ulaşılmıştır. Key words: Mathematics education, alternative assessment, elementary school
The aim of this study is to reveal students’ and teachers’ perception level of alternative
measurement and evaluation approaches in the mathematics course and to find out how applicable it is. The
model of the study was supported by both qualitative and quantitative methods. 226 teachers and 881 students
from the administrative districts of Adana participated in the study. As data collection tools, “Alternative
Measurement and Evaluation Questionnaire (AMEQ) developed by the researchers, themselves, and semistructured
interview forms were used. As a result of the factor analysis on the AMEQ teachers’ forms, the subscales
“Learning through Research” and “Measuring the Learner Characteristics” emerged; whereas, in the
students’ forms, the sub-scales emerged were “Learning through Research”, “Liking”, “Skill Development”. In
conclusion, both teachers and students agreed on the aims of alternative measurement and evaluation and these
were achieved at the application level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 3 |