The present study aims to investigate the attitude of the primary school secondary level students
towards computers depending on the frequency of computer use. In this context, based on the computer usage
frequency of the students, pre-test and post-test attitude scores are evaluated in relation to gender, class, age, and
income level. The study was carried out in 2006-2007 academic year, based on the experimental design with pretest,
post-test and control group. As a sample group of the study, 270 students attending Nazım Akcan Primary
School in Altındağ district of Ankara were involved under 6 groups (one control group and one experimental
group from each of the 6th, 7th and 8th classes). Experimental groups utilized computer laboratory available in the
school 30 hours more than the control groups during lunch breaks throughout the academic year. For data
collection, “Computer Attitude Scale” developed by Ekici and Bahçeci (2006) were used. Descriptive statistics,
t-test and One-Way Variance Analysis were used for data evaluation. The Cronbach alpha reliability coefficient
of the scale was found to be α=.75. At the end of the study, depending on the frequency of the computer usage,
the attitude scores of the sixth and seventh class students towards computer have been significantly increased.
Moreover, pre-test and post-test attitude scores of the students did not significantly vary with gender, age, and
income level.
attitude attitude towards computer frequency of computer use primary school secondary level.
Bu çalışmada, ilköğretim II. kademe öğrencilerinin bilgisayar kullanma sıklığına bağlı olarak bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda öğrencilerin bilgisayar kullanma sıklığına bağlı olarak öntest ve sontest tutum puanları cinsiyet, sınıf, yaş ve gelir düzeyi değişkenlerine göre değerlendirilmiştir. Çalışma 2006–2007 eğitim-öğretim yılında, öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desene dayalı olarak yürütülmüştür. Çalışmaya Ankara İli Altındağ İlçesinde yer alan Nazım Akcan İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 270 öğrenci 6 grup altında (6, 7 ve 8. sınıflardan birer kontrol ve birer deney grubu) katılmıştır. Deney grupları bir öğretim yılı boyunca 30 saat, kontrol gruplarından farklı olarak öğle araları okuldaki bilgisayar laboratuvarlarından faydalanmıştır. Çalışmada Ekici ve Bahçeci (2006) tarafından geliştirilen “Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde betimsel istatistikler, t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı α=.75 bulunmuştur. Araştırma sonunda, bilgisayar kullanma sıklığına bağlı olarak 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutum puanları anlamlı düzeyde artmış, ancak, öğrencilerin öntest ve sontest tutum puanları arasında cinsiyete, yaşa ve gelir düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılık tespit edilmemiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 2 |