The purposes of this study were to measure science teaching self-efficacy beliefs of pre-service teachers, and to determine whether there is a difference between the grades of pre-service science teachers in terms of self-efficacy in science teaching as well as sources of their self-efficacy beliefs. The sample of the research included 492 pre-service elementary science teachers. Science Teaching Efficacy Beliefs (STEBI-B) and semi-structured interviews were used to collect data. Results showed that self-efficacy beliefs of pre-service teachers are generally high for both subscales that are Personal Science Teaching Efficacy (PSTE) (M = 51.42, SD = 6.88) and Science Teaching Outcome Expectancy (STOE) (M = 36.69, SD = 5.35). Moreover, Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) showed that pre-service teachers in the final year had significantly higher self-efficacy beliefs
Bu çalışmanın amaçları fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik özyeterlik inançlarını ölçmek, öğretmen
adaylarının özyeterlik inançlarında sınıf seviyesi açısından bir fark olup olmadığını tespit etmek ve katılımcıların özyeterlik
inançlarının kaynaklarını belirlemektir. Çalışmanın örneklemi 492 fen bilgisi öğretmen adayından oluşmaktadır. Fen
Öğretimi Özyeterlik Đnancı (FÖÖĐ) anketi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılarak veriler toplanmıştır. Sonuçlar
öğretmen adaylarının kişisel fen öğretimi özyeterliği (personal science teaching efficacy) ( = 51.42, SS = 6.88) ve fen
öğretimi sonuç beklentisi (science teaching outcome expectancy) ( = 36.69, SS = 5.35) alt boyutlarında yüksek
ortalamalara sahip olduğunu göstermektedir. MANOVA sonuçları ışığında son sınıfta bulunan öğretmen adaylarının diğer
sınıflarda bulunan adaylardan istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde her iki alt boyutta da daha yüksek ortalamalara sahip
oldukları ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 2 |