The aim of this study was to examine the prediction level of primary school teachers’ job satisfaction and
school’s organizational creativity on organizational commitment. The participants were 315 primary school teachers selected
from primary school teachers working between 2008 and 2009 using random-cluster sampling method. Organizational
Commitment, Organizational Creativity in Schools, and Job Satisfaction scales were used for data collection. The data was
analyzed using statistical methods. Results demonstrated that there is a significant relationship between organizational
commitment, job satisfaction and school’s organizational creativity. The compliance, identification, and internalization
dimensions of organizational commitment were explained by primary teachers’ job satisfaction and schools’ organizational
creativity levels.
Primary school teachers organizational commitment organizational creativity job satisfaction
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarını, iş doyumları ve okullardaki örgütsel yaratıcılık açısından incelemek. Araştırmanın veri toplama grubunu, 2008-2009 görev yapan ve ilköğretim okullarında çalışan öğretmenler serbest tesadüfi küme örnekleme yoluyla toplam 315 öğretmen bulunuyor. Araştırma Pencer veri toplamak için, Örgütsel Bağlılık Ölçeği, Okullardaki Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği, ş Doyumu Ölçeği standı. Veriler istatistikî yöntemlerle analiz edilmistir. Araştırmanın bulgularını göre, öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile iş doyumları ve okullardaki örgütsel yaratıcılık arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Öğretmenlerin örgütsel bağlılığın uyum, özdeşleştirme ve içselleştirme boyutundaki değişkenliği hem iş doyumları hem de okullardaki örgütsel yaratıcılık anlamlı bir şekilde açıklamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 8 Issue: 2 |