The aim of this study is to determine the effect of the lecturing model which is prepared for the
primary school music students based on Multiple Intelligence Theory, on the musical learning levels of the
students. The study was applied to the 200 students three Primary Schools of Ministry of Education. For this
reason a pattern of an experimental pre-test- final-test control group was used. In the research, cognitive,
affective, and psychomotor behaviors of the unit were evaluated by measuring them separately. In order to
analyze the collected data, frequency, percentage, arithmetic means, for the complicated measurements ANOVA
with two-factors, Mann Whitney U and student statistical analytical techniques were used. For the statistical
significance level .05 significance level was chosen. In the research it was found that the teaching model based
on multiple intelligence theory was much more effective than the conventional teaching methods in teaching
cognitive behaviors for the unit ‘’Rhytm, Melody and Measure in Music’’, in teaching psychomotor behaviors it
was found to be affective partially and for the affective behaviors it was not found to be more affective.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim müzik dersi için Çoklu Zekâ Kuramı dayanaklı ders işleme modelinin, dereceli müziksel öğrenme anatomlerine saptamaktır. Araştırma 3 ayrı ilköğretim okulundaki toplam 200 öğrenciiye uygulanmıştır. Bu sınav araştırmada, ön test - son test kontrol gruplu deneysel bir desen. Araştırmada, başlama ünite bilişsel, duyuşsal ve devinişsel davranışları ayrı ayrı ölçülerek değerlendirilmiştir. Elde edilen frekans çözümlenmesinde, yüzde, aritmetik ortalama, Anova, Mann Whitney U, Student t istatiksel analiz tekniklerinden yararlanılmıştır. statistiksel anlamlılık için ise, .05 anlamlılık düzeyi seçilmiştir. Araştırmada, ÇZK dayanaklı "Müzikte Ritim, Ezgi ve Ölçü" ünitesine ait bilişsel davranışları kazandırmada, çok daha etkili olduğu, devinişsel davranışlarını destekmada daha etkili olmadı, duyuşsal davranışları kazandımada ise daha etkili olmadığı ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 8 Issue: 2 |