In constructing the test process after preliminary test try outs two tests have been developed by
Classical Test and Item Response Theories. The aim of the research is to compare psychometric characteristics of
the item selection of these two tests. The data has been collected from a study group selected from 6th, 7th and
8th grades of elementary school, by a verbal ability test developed by the researcher. All of the research findings
support the “another way to reach the same results through different paths” idea of Item Response Theory. In the
light of the findings, in order to construct a valid and reliable instrument, the important thing is not selecting the
theory, it is applying the necessities on the selected theory.
Bir temel araştırma olarak planlanan bu çalışmada bir test geliştirme süreinde deneme uygulaması, Klasik Testi Kuramı ve Madde Tepki Kuramı doğrultusunda yapılarak geliştirilen iki testin psikometrik özelliklerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada veriler ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden seçilmiş oluşunca çalışma grubundan, araştırmacı tarafından geliştirilen sözel yetenek testi aracılığıyla. Madde seçilince iki ayrı ayrı ayrı donanımyla oluşan nihai elde edilen sonuçlar karşılaştırılmış, elde edilen bulguların, Madde Tepki Kuramı'nın "Farklı yollarla aynı sonuçlara ulaşmanın bir başka yolu" olduğu görüşünü destekler nitelikte görülmüştür. Bu bulgularını hafifletmek ve güvenilir bir araç kullanmak için seçilecek kuramın değil, seçilen kuramın gereklerini yerine getirmenin önemli olduğu vurgulanmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 7 Issue: 3 |