The purpose of this study was to examine the predictor validity of the Civil Servant Selection
Examination (KPSS) for Science and Technology pre-service teachers. This study explored the correlation
between the pre-service science and technology teachers’ KPSS performance and their Student Selection
Examination (ÖSS) and their Undergraduate Grade Point Average (ÜNO). 189 pre-service teachers were
participated for this study. Pearson correlation and multiple regressions analysis were used to analyses the
data. The results showed that there was no significant relationship between ÖSS and ÜNO but there is a
significant relationship between ÜNO and KPSS performance and ÖSS and KPSS performance. However
both relationships were low. As a result, both ÖSS and UNO were significant and valid predictor of KPSS
performance
Civil Servant Selection Examination Predictive validity Teacher recruiting; Science teachers
Bu araştırmanın amacı, "Fen ve Teknoloji Alanı" öğretmen adaylarının "Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)" ile üniversite akademik başarılarını temsil eden "Üniversite Değil Ortalamalarının" (ÜNO), "Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) başarılarını ne derece yordadığını belirlemektir. Bu amaçla 2004-2005 ve 2005-2006 öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Fen ve Teknoloji Öğretmenliği programından mezun olmuş 186 öğretmen adayı araştırmada örneklem olarak seçilmiştir. "Pearson" korelasyon sonuçlarına göre, öğretmen atamalarında tek ölçüt olan KPSS 'nin, ÖSS başarısı ve ÜNO ile ilişkili olduğu ancak bu çok düşük düzeyde kaldığı. Fakat ÖSS ile ÜNO arasında bir istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ayrıca, "Çoklu Regresyon" analizi sonuçlarına göre, ÖSS ve ÜNO değişkenleri, KPSS. başarısız istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yordandığı belirlenmiştir.
Kamu Personeli Seçme Sınavı Yordama geçerliği Öğretmen atamaları Fen ve Teknoloji öğretmenleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 7 Issue: 2 |