The purpose of this study is to evaluate the primary school first grade Life Studies Teachers’ Supplementary Book and Student Books prepared by Ministry of National Education (MoNE) according to some criteria. Experts’ opinions from different areas in Faculty of Educational Sciences were taken by a group of 21 people. The research data was analyzed by document analysis. The results showed that there were many language and expression problems, some expressions and visuals in student books were not appropriate for the target group’s developmental level and there were some negative hidden messages. Also, it was found that some activities and visuals were not appropriate in terms of learning and teaching theories. These results should be taken into consideration by MoNE.
Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan İlkokul Birinci sınıf Hayat Bilgisi Öğretmen ve Öğrenci Kitaplarının çeşitli ölçütlere göre değerlendirilmesidir. Doküman incelemesi tekniğinin kullanıldığı araştırmada Eğitim Bilimleri Fakültesindeki farklı uzmanlık alanlarından 18 kişilik bir grup oluşturularak uzmanların kitaplara ilişkin değerlendirmeleri alınmıştır. Değerlendirmeler sonucunda birçok dil ve anlatım hatasının olduğu, bazı ifadelerin ve kullanılan görsellerin hedef grubun gelişim düzeyine uygun olmadığı ve olumsuz örtük ifadeler içerdiği, bazı etkinlik ve görsellerin de öğrenme ve öğretme ilkelerine uygun olmadığı belirtilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığınca çalışmadaki sonuçlar dikkate alınmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 3 |