The purpose of this study is to adapt “Science Attitude Scale-SAS”, developed by Wang & Berlin (2010), to Turkish, and investigate the validity and reliability of the Turkish version of the scale. The original version of the scale was composed of 30 items gathered under a one factor structure. First, permission was sought from the developers of the scale. Then, the items of the scale were translated into Turkish by researchers. The linguistic equivalence of the scale was examined by referring to the views of English and Turkish language experts. Once the scale took its final form, an English language expert translated the items of the scale from Turkish to English. The results obtained from these stages indicated that the Turkish translation of the scale closely approximated to the original English scale. Herewith, translation and cross-language validity of the scale was completed. The Turkish version of the scale was administered to total of 1013 elementary school students in Bartın and Düzce. The construct validity of the scale was examined by exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Finally, the scale consisted of 26 items was gathered under a one factor for elementary school students. The reliability coefficient (Cronbach-Alpha) for the whole scale was calculated as .916 for elementary school students. It is expected that this scale might serve as a beneficial tool for teachers to collect information about elementary school students’ attitudes towards science, and as an alternative attitude scale for researchers
Confirmatory factor analysis exploratory factor analysis science attitude scale validity and reliability
Bu araştırmanın amacı, Wang & Berlin, (2010) tarafından geliştirilen “Fen Tutum Ölçeği’nin Türkçeye
uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Orijinal ölçek tek faktörlü yapıda toplam 30 maddeden
oluşmaktadır. İlk olarak ölçeğin geliştiricilerinden izin alınmıştır. Daha sonra, ölçek maddeleri araştırmacılar
tarafından Türkçeye tercüme edilmiştir. Takiben, İngilizce ve Türkçe dil uzmanlarının görüşlerine başvurularak
ölçeğin dilsel eşdeğerliği incelenmiştir. Türkçe form son halini aldıktan sonra, bir İngiliz dili uzmanı ölçeğin
Türkçe maddelerinin İngilizce geri çevirisini yapmıştır. Bu aşamalardan elde edilen sonuçlar, ölçek maddelerinin
Türkçe tercümesinin İngilizce orijinal maddelerle yüksek oranda örtüştüğünü göstermiştir. Böylece ölçeğin
tercüme ve dil geçerliği tamamlanmıştır. Ölçeğin Türkçe formu Bartın ve Düzce illerinde MEB’e bağlı
ilköğretim okullarında öğrenim gören toplam 1013 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği açımlayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiştir. Analiz sonucunda adapte edilen ölçek ilköğretim öğrencileri için tek
faktörlü ve 26 maddelik olarak bulunmuştur. Son olarak ölçeğin ilköğretim öğrencileri için hesaplanan
güvenirlik iç tutarlılık katsayısı (Cronbach-Alpha) toplam ölçek için .916 olarak hesaplanmıştır. Bu ölçek
ilköğretim öğrencilerinin fen derslerine karşı tutumlarını belirlemek için faydalı ve araştırmacılar için ise
alternatif bir ölçme aracı olarak kullanılabilir.
Açımlayıcı faktör analizi doğrulayıcı faktör analizi fen tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 3 |